BOVAG

06-11-2008
Marktaandeel zuinige huurauto's verdubbeld

Huurautos worden steeds zuiniger. Klanten kiezen vaker voor de kleinste autos, het zogeheten a-segment van de automarkt. Verhuurbedrijven spelen daar massaal op in, zo blijkt uit onderzoek van BOVAG. Ook is het marktaandeel voor hybrideautos spectaculair gestegen.

Het marktaandeel van het a-segment, zoals de Fiat Panda, Smart en de Citroën C1 nam van 2005 tot en met medio 2008 toe met 111 procent, een verdubbeling dus. De hybrideautos maakten in deze periode hun entree. Vandaar de spectaculaire groei van zon 3.000 procent. Dat blijkt uit een tweejaarlijks onderzoek van BOVAG Verhuurbedrijven naar de ontwikkeling van de verhuurmarkt.

De vraag naar kleine en zuinige autos is groot, stelt voorzitter Leo van Beukering van BOVAG Verhuurbedrijven. Veel van onze klanten vragen om efficiënte mobiliteit. Ze kunnen meestal volstaan met een kleine auto. In de gevallen dat zij wel laadruimte of extra luxe wensen, kan het verhuurbedrijf daarin ook voorzien. Zulke mobiliteit op maat is vaak ook voordeliger dan een eigen auto. Wie minder dan 8.000 kilometer per jaar rijdt, is met een huurauto voordeliger uit. Voor dat geld rijdt de klant altijd in een moderne auto, die veel zuiniger, schoner en veiliger is dan autos van andere generaties.

Steeds meer verhuurbedrijven leveren de huurauto desgewenst ook af bij de voordeur. Er zijn 835 vestigingen van BOVAG Verhuurbedrijven verspreid over het hele land. De personenauto is hun belangrijkste product. Daarnaast biedt 90 procent van de bij BOVAG aangesloten verhuurbedrijven ook bestelautos aan. Door 67 procent worden ook personenbussen aangeboden. Voor een bakwagen kan men bij 41 procent terecht. Dertien procent heeft ook trouwautos, limousines of oldtimers in het assortiment.
Bron: Persbericht BOVAG
Datum: 06-11-2008