Gemeente Alkmaar


Bouw nieuwe brandweerkazerne Alkmaar van start

6 november 2008

Op 5 november gaf burgemeester Bruinooge het officiële startsein voor de nieuwbouw Helderseweg. Na een jaar van sloop en uiterst ingewikkelde voorbereidingen in de ondergrond van het bouwterrein kan nu eindelijk het opbouwende werk beginnen. Burgemeester Bruinooge stapte zelf in de bouwkraan om een 16 meter lange stalen damwandplank in de grond te `trillen'.

Met het intrillen van een damwandplank gaf burgemeester Bruinooge het startsein voor de bouw van de damwand constructie, die het grondwater moet tegenhouden als straks de bouwput wordt uitgegraven. In de bouwput wordt een kelder gebouwd en vervolgens komt daar bovenop het indrukwekkende gebouw dat werd ontworpen door LIAG architecten uit Den Haag.

Het grootste gedeelte van de nieuwbouw is bestemd voor de nieuwe brandweerkazerne. Daarnaast zullen ook de meldkamer van Parkeerbeheer, de video-observatiepost van Stadstoezicht en de dagopvang van de Brijder Verslavingszorg hier onderdak vinden. Op het dak komt een schuin oplopend parkeerdek met 99 parkeerplaatsen, die na kantoortijden en in het weekend beschikbaar zijn voor iedereen.

De bouwlocatie vlak naast het Stadskantoor is gekozen omdat de brandweer alleen vanaf deze plek binnen de vereiste tijd bij een brand in de binnenstad kan komen. "Van begin af aan was het duidelijk dat het niet eenvoudig zou zijn om op deze plek een dergelijk groot gebouw neer te zetten", aldus projectleider Jan Piet van der Zouwen, "maar dat wij in de ondergrond zoveel problemen zouden tegenkomen, had niemand verwacht. Het was een enorme puzzel om het allemaal voor elkaar te krijgen, maar nu is het dan echt zover dat de bouw kan beginnen!"

Onvoorziene omstandigheden
Het grootste probleem was dat de ondergrond van het bouwterrein aan de Helderseweg vol ligt met kabels en leidingen. De locatie van de kabels en leidingen en de omvang van de verschillende strengen bleek heel vaak net even anders dan de beschikbare informatie aangaf. Dat was met name een probleem voor de aanleg van de nieuwe kademuur langs het Noordhollandsch Kanaal, die over de leidingen heen moest worden gebouwd.

Waar het gebouw komt te staan, moesten alle leidingen ook nog in verschillende fasen worden verplaatst, voordat de 16 m lange damwanden van de bouwput de grond in konden gaan. Bovendien bleek de ondergrond op sommige plaatsen veel minder draagkrachtig dan verwacht, zodat ook het aanbrengen van de fundering extra tijd zal kosten.

Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de hele nieuwbouw in maart 2010 klaar zou zijn, maar door alle onvoorziene omstandigheden tijdens de voorbereiding duurt het hele project nu 11 weken langer dan gepland. Als alles verder goed gaat staat er in juni 2010 een prachtig en vooral functioneel gebouw.

13 november 2008