Nederlandse Politiebond


Werknemersrechten veilig na invoering BVCM

Ook na de beoogde landelijke invoering van de nieuwe roostersoftware BVCM op 1 januari 2009 zal aan werknemers bij de politie als vanouds een 28-dagenrooster worden verstrekt. Vanaf die datum zal het ook voor de collega's op de werkvloer mogelijk zijn om in de BVCM te bekijken hoe het staat met hun overwerk, operationele toelage, piketvergoeding en verschuivingsvergoeding. Het programma is inmiddels in staat om ook de toekenning van deze laatste toelage te realiseren, zodat de werknemers op dat punt niets tekort zullen komen. Vanaf eind februari 2009 zal het systeem zijn planningswerk uitvoeren op basis van de normen in de Landelijke Arbeidstijdenregeling.

Dat zijn de belangrijkste uitkomsten van het overleg dat op woensdag 5 november plaatsvond tussen de BVCM-projectleiding, het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) en de politiebonden. Tot dit overleg was besloten nadat de NPB op donderdag 16 oktober bij de minister van BZK had aangedrongen op het uitstellen van de geplande overschakeling van alle politiekorpsen op de BVCM (Basisvoorziening Capaciteitsmanagement) met ingang van 1 januari 2009. Afgaande op de ervaringen in de twee pilotkorpsen Noord-Holland Noord en Drenthe leek er meer tijd nodig om de software op verantwoorde wijze in te voeren. Niet voor niets hadden de ondernemingsraden van deze korpsen de voorafgaande weken met volle kracht aan de alarmbel getrokken.

Overhaaste invoering?
Op basis van signalen uit Noord-Holland Noord en Drenthe had de NPB al eerder publiekelijk laten weten niet te zullen accepteren dat door een overhaaste invoering van de BVCM rechtspositionele verworvenheden van politieambtenaren in het gedrang zouden komen. Daarbij werd in eerste instantie gedacht aan het afschaffen van het 28-dagenrooster (op basis van de huidige versie van de BVCM worden de roosters pas zeven dagen van tevoren bekendgemaakt) en aan de toekenning van de net opnieuw ingevoerde verschuivingvergoeding.

Bedrijfsvoeringsproblemen
De BVCM-klachten van de ondernemingsraden in de twee pilotkorpsen hadden met name betrekking op de vele negatieve gevolgen voor de bedrijfsvoering. Om een simpel voorbeeld te noemen: doordat er tot op heden onvoldoende servercapaciteit beschikbaar is, werkt het systeem erg traag. Om daar wat verbetering in te brengen is besloten de zogenaamde raadpleegfuncties buiten werking te stellen. Dat leidt ertoe dat het systeem geen inzichtelijke roosters meer kan leveren voor de 'gewone' werknemers. De planners zijn dus gedwongen om de gegevens uit de BVCM voor deze collega's in Excel-bestanden te plaatsen en dan moet er vervolgens ook nog flink wat handmatig gecorrigeerd worden. Allemaal dubbel werk, dat veel vertraging oplevert. In Noord-Holland Noord waren de planners nog bezig met het inroosteren van periode 11 op het moment dat ze normaal gesproken periode 13 al klaar hadden.

Op dezelfde dag dat de NPB bij de minister aandacht vroeg voor de geconstateerde BCVM-problemen reisden de ondernemingsraden van de regiokorpsen Rotterdam-Rijnmond, Hollands Midden, Haaglanden, Fryslân, Twente en Drenthe en de ondernemingsraad van het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) naar Noord-Holland Noord om daar de gevolgen van het werken met de BVCM te bekijken en te bespreken. Dat gebeurde op uitnodiging van de voorzitter van de ondernemingsraad van Noord-Holland Noord, NPB-kaderlid Karin Rietveld. Zij verklaarde na afloop dat alle aanwezigen onder de indruk waren van de bedrijfsvoeringsproblemen die de overschakeling op BVCM met zich had meegebracht. Op 3 oktober had ze daarover een brandbrief geschreven aan het overkoepelende overlegorgaan van alle ondernemingsraden binnen de politieorganisatie (de COP).

Na het uitvoerige gesprek met de projectleiding op woensdag 5 november kon de NPB niet anders dan tevreden concluderen dat wat betreft de arbeidsvoorwaardelijke bezwaren de kou grotendeels uit de lucht was.

Inhakend op de kritiek vanuit de ondernemingsraden gaf de projectleiding toe dat het tot op heden in het invoeringstraject heeft geschort aan de zogenaamde 'warme' communicatie. Technische informatie voor de betrokken programmamanagers was ruimschoots voorhanden, maar feitelijke gebruiksinformatie voor de ondernemingsraad en voor de collega's op de werkvloer eigenlijk niet. Een ander zorgpunt bleek de benarde financiële positie van een aantal korpsen. Het is nog maar de vraag is of zij door hun gebrek aan middelen wel voldoende back-up kunnen leveren om het project te begeleiden.

De ondernemingsraden van de politiekorpsen staan nu voor de afweging of ze het bedrijfsvoeringstechnisch verantwoord vinden de implementatie van de BVCM met ingang van 1 januari 2009 door te laten gaan. Dat is hun eigen verantwoordelijkheid, maar desgevraagd zal de NPB zijn kaderleden in de medezeggenschap uiteraard bij deze afweging ondersteunen.

Gepubliceerd op 05 november 2008 door Dick Harte.

Overname van dit nieuwsbericht is toegestaan, mits met bronvermelding: Nederlandse Politiebond - www.politiebond.nl ©2008.