Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

6 november 2008

Supermarkten investeren in kwaliteit medewerkers

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepelorganisatie van de supermarkten in Nederland, constateert dat de supermarktbranche in toenemende mate investeert in de kwaliteit van haar medewerkers. Nadat de branche gefocust is geweest op prijs, zetten de supermarkten nu vooral het personeel in als wapen om zich te onderscheiden van de concurrent. Een gedegen opleiding is hierbij onontbeerlijk. Op dit moment geeft de branche ongeveer 15 miljoen euro per jaar uit aan beroepsopleidingen voor haar medewerkers. Daarbij komen nog de investeringen in tijd van de cursist en organisatie en begeleiding door de leidinggevende.

Dit maakt het CBL bekend tijdens de CBL Nationale Fooddag 2008. Tijdens de Fooddag worden de docenten en decanen van de foodopleidingen (de zgn. CBL Foodambassadeurs) geïnformeerd over de laatste ontwikkelingen binnen de branche. Dit jaar waren Deen, Dekamarkt, Supercoop en Vomar gastheer. Tijdens de bedrijfsbezoeken kregen de CBL Foodambassadeurs een blik achter de schermen.

Ook de consument hecht grote waarde aan klantvriendelijk en deskundig personeel. Immers, de branche heeft inmiddels wel bewezen dat de prijs in orde is. Ondanks de gestegen grondstofprijzen liggen de prijzen nog altijd lager dan voor de invoering van de euro.

Mensen komen terug als ze met een goed gevoel de winkel hebben verlaten. Niet alleen een vriendelijke caissière, ook ambachtelijkheid stelt men op prijs. Een vleesafdeling waar men de slager nog om een bereidingstip kan vragen en een groenteafdeling waar de groentechef uitleg kan geven over exotisch fruit of biologisch. Dit alles vraagt om een gedegen vakopleiding. Anders dan voorheen moeten mensen die op die afdelingen willen werken zo'n opleiding hebben gevolgd en liefde hebben voor hun vak: Passie voor Food.

Supermarktorganisaties laten ook in hun werving zien dat vakmanschap, liefde voor het vak en de motivatie om opleidingen te volgen een must is om carrière te maken in de supermarkt. Aan alle medewerkers wordt gevraagd zich te scholen, ook aan parttimers. De werving van supermarkten is hiermee verschoven van de ouderwetse vacature advertentie tot promotie van het supermarktvak. Hiermee wordt de supermarkt voor jongeren een aantrekkelijke werkplek waar scholing centraal staat en men dichtbij huis aan een carrière kan werken.

In de supermarktbranche wordt op grote schaal e-learning ingezet. Het scholingsaanbod van de supermarkten is niet vrijblijvend en wordt ook beloond. Sommige supermarkten stellen voor medewerkers laptops ter beschikking om de cursussen te volgen. Bij behalen van het diploma van de beroepsopleiding mogen de medewerkers de laptop houden.

Door de groter wordende assortimenten worden ook de winkels steeds groter. Grotere winkels vragen om kaderpersoneel dat in staat is leiding te geven aan een team van 100 tot 200 mensen. Dit vergt een opleiding op HBO niveau, waar men vroeger een kruidenierswinkel startte met een MBO diploma ondernemersvaardigheden op zak.

Met vriendelijke groet,
Miranda M.G. Boer
Hoofd PR en Voorlichting CBL

070-3376200
06-51502772