Socialistische Partij

Tweede Maasvlakte maakt zeesluis Amsterdam overbodig


06-11-2008 * Verkeersminister Eurlings gaat op aandringen van de SP kritisch bekijken of de nieuwe en extra brede Zeesluis bij Amsterdam wel noodzakelijk is. De Tweede Maasvlakte bij Rotterdam is geschikt voor de grootste en nieuwste zeeschepen en heeft een goede achterlandverbinding. SP-Tweede Kamerlid Emile Roemer: "Daar kan de haven van Amsterdam niet tegenop. Deze interne nationale concurrentie tussen twee zeehavens moet de regering niet bevorderen" De Tweede Kamer besprak donderdag de aanleg van de Tweede Maasvlakte bij Rotterdam. Dit nieuwe havengebied wordt een belangrijke peiler in de havenzone van Le Havre (Frankrijk) tot Hamburg (Duitsland). Binnen deze zone is er wel enige concurrentie, maar elke haven zal zich gaan richten op bepaalde goederenstromen. Roemer: "De minister wil betere samenwerking binnen deze zone. Het is dan wel gek als de Amsterdamse haven fors gaat investeren om zich te specialiseren in dezelfde goederenstromen als Rotterdam."

Het Amsterdamse stadsbestuur pleit voor de aanleg van een nieuwe zeesluis bij IJmuiden. Dan kunnen nieuwe grote zeeschepen met containers ook de Amsterdamse haven blijven bereiken. Roemer: "Juist Rotterdam blinkt uit als containerhaven, dus kan Amsterdam zich beter op andere schepen richten. Bovendien wil de regering graag dat op termijn minder goederen over de weg gaan, maar juist per binnenvaart en spoor vervoerd worden. Rotterdam heeft daar de infrastructuur voor, Amsterdam veel minder. Als de Nederlandse havens goed gaan samenwerken is een investering van 750 miljoen euro in een nieuwe zeesluis voor Amsterdam overbodig. De minister wil hier nog eens kritisch naar kijken, want economisch is zo'n nieuwe zeesluis wellicht helemaal niet verstandig."