Ingezonden persbericht
EERSTE DUTCH GAME AWARDS UITGEREIKT
Amersfoort 6 november 2008
Vandaag zijn tijdens het business event 'Game in the City' de
eerste Dutch Game Awards uitgereikt. De Dutch Game Awards zijn een
erkenning van de creativiteit, het vakmanschap en het zakelijk inzicht
van de Nederlandse gameontwikkelaars. De prijzen worden uitgereikt aan
gamebedrijven en zelfstandige developers die zich het afgelopen jaar
(inter)nationaal hebben onderscheiden. Uit meer dan 60 aanmeldingen
van 40 bedrijven is een selectie gemaakt van de beste games. De
ingezonden games zijn onder meer beoordeeld op criteria zoals
speelbaarheid, art direction, (internationale) populariteit en
innovatie. In totaal zijn er door de jury 21 nominaties in 7
categorieën bekend gemaakt.
(foto: Arie Cijfer, Studio Obus)
De jury was blij verrast met het aantal en vooral de grote
verscheidenheid van de inzendingen, wat naar onze mening een
duidelijke afspiegeling is van de grote stappen die de Nederlandse
games industrie de afgelopen jaren heeft gezet. Ook het aantal games
dat internationaal een rol begint te spelen groeit gestaag. Wel ligt
met name hier nog een uitdaging. We hopen volgend jaar nog meer van
dit soort kwaliteitstitels tegemoet te zien die de concurrentiepositie
van de Nederlandse industrie verder zal verbeteren." vat
juryvoorzitter Martin de Ronde samen. "De Nederlandse game industrie
is zowel nationaal als internationaal sterk in opkomst. Met een omzet
van ruim 1.2 miljard euro en ruim 1500 arbeidsplaatsen is de game
industrie in enkele jaren tijd een economische sector van belang
geworden"
De winnaars van de Dutch Game Awards 2008
Best PC/Console Game: Overlord - Triumph Studios
Een bomvolle categorie, waarin alle genomineerden zich onderscheiden
door de speelbaarheid en het design van hun games. De uiteindelijke
winnaar echter is een buiten-categorie. Een game die verschillende
genres weet te mengen en daarmee een nieuw hoogtepunt heeft bereikt.
Dat vinden we niet alleen in Nederland, ook in het buitenland zijn de
meningen daarover unaniem.
Best Mobile/Handheld: Stratego -- Games Factory Online / Triangle
Studios
Grootse kwaliteiten op de kleine schermen: de genomineerden hebben
het de jury ongelooflijk lastig gemaakt. Allen leverden bijzonder
hoogstaande games en alle gameplays en graphics bleken uitermate goed
toegesneden op het handheld-platform. De winnaar is het zelfs gelukt
de moeilijkst denkbare vertaalslag met ogenschijnlijk groot gemak te
doorstaan, namelijk die van van bordspel naar game...
Best Online Game: Governor of Poker -- I Sioux / Youda Games
Opvallend genoeg dit jaar geen genomineerden uit de hoek van de
grootste online gaming bedrijven ter wereld, hoewel die toch in
Nederland zijn gehuisvest. Toch is dat aan de kwaliteit van de
nominees echt niet te merken. Ontwikkelaars mixten bestaande en nieuwe
concepten op een slimme wijze tot games die appelleren aan wat online
gaming zo verslavend en leuk maakt. En de winnaar voegde daarnaast
iets toe aan een spel dat eigenlijk al was uitontwikkeld.
Best Advergame: Skydiver- Sticky Studios BV
Gaming kan meer zijn dan alleen emotie en fun. Een advergame gebruikt
de menselijke hang naar vermaak om een boodschap over te brengen. Een
goede advergame weet daarbij ook precies het juiste evenwicht te
pakken tussen gameplay en marketing. Als zo'n game dan ook nog eens
als een sneeuwbal de berg afdendert en in korte tijd meer dan een
miljoen keer is gespeeld, dan is het zonder twijfel de beste advergame
van Nederland.
Best Serious Game: Sharkworld - Ranj
Een goede educatieve game kan ook leuk zijn. Inspelen op spelplezier
is belangrijk bij het motiveren van jong en oud om moeilijke stof tot
zich te nemen. De winnaar onderscheidt zich met een spel dat visueel
sterk is en op unieke wijze crossmediale elementen combineert. De
speler voelt zich volledig ingebed in de virtuele wereld en originele
verhaalwendingen zorgen daarbij voor extra spanning.
Best Visual Design: Overlord -- Triumph Studios
Bestaat er zoiets als Dutch Design? Dutch Design dat zich laat
vertalen in sterke art-direction voor games? Ja zeker. De
genomineerden bewijzen dat stuk voor stuk. De winnaar heeft zijn game
een consistent, kleurrijk, gevarieerd en vooral ook een gedurfd en
zelfs humoristisch uiterlijk gegeven...
Best Original Gameplay:Circular Assault -- Not The Fly Mobile
Bestaande thema's en speltechnieken combineren met nieuwe elementen
om zo tot een nieuw spel te komen: dat is wat alle genomineerden in
deze categorie hebben gepresteerd. De winnaar durfde het aan de oudst
denkbare gameplay (Pong) onherkenbaar te transformeren tot een totaal
nieuwe en technisch perfect uitgevoerde ervaring voor het jongste
mobiele platform.
Special Award: ERU Redcross -- I Sioux / Youda Games
Een groot aantal inzending met een maatschappelijk thema in deze
categorie. Eén game sprong er met kop en schouders boven uit: een
game die sterk is op het gebied van merkbeleving en bovendien
populair. De jury besloot daarom deze game hier nog eens speciaal in
de schijnwerpers te zetten.
Tenslotte: de jury heeft gezien dat er nieuwe type games zijn, zoals
de geografisch georiënteerde mobiele games, die in de huidige
categorie-indeling niet goed tot hun recht komen. Dit is een
aandachtspunt voor de jury voor volgend jaar.
De jury van de Dutch Game Awards 2008 bestond uit de volgende game-
en media professionals:
Erik T'Sas (Bestuurslid BGin, CEO Khaeon)
Monique van Dusseldorp (o.a. Program Director Picnic, bestuurslid
van de omroep NPS, Commissaris bij Kenniswijk),
Martin de Ronde (o.a. CEO OneBigGame.org, Founder LostBoys Games /
Guerrilla Games)
Matthijs Dierckx Kuijper (Uitgeverij het Redactielokaal, oprichter
en uitgever van Control)
Reinout te Brake (marketing & business consultant, o.a. Spill Group,
TM Ventures)
De Dutch Game Awards zijn een initiatief van Amersfoort Creatieve
Stad in samenwerking met Provincie Utrecht, BGin en Dutch Game Garden
Beeldmateriaal (artwork en fotos van de award uitreiking) zowel
hi-res als low-res kunt u downloaden vanaf
http://www.flickr.com/photos/dutchgameawards/sets/