EXIN's ISO/IEC 20000-programma wint Innovation Award 2008

07/11/2008 14:03

PR Newswire

UTRECHT, Nederland, November 5 /PRNewswire/ -- Op 27 oktober heeft EXIN's certificeringsprogramma IT Service Management according to ISO/IEC 20000 de Innovation Award 2008 gewonnen tijdens het itSMF Jaarcongres. De jury vindt dat het programma belangrijke verbeteringen biedt, die van grote invloed kunnen zijn op het hele vakgebied van IT Service Management. itSMF Nederland reikt deze prijs ieder jaar uit aan een organisatie of individu die met een innovatie een grote impact heeft op het gebied van IT Service Management.

Voor de Innovation Award 2008 waren drie organisaties genomineerd: EXIN, KPN en ITPreneurs. De jury, bestaande uit vijf toonaangevende experts uit het vakgebied, hebben de drie organisaties beoordeeld op originaliteit, praktische toepasbaarheid en de betekenis voor de leden van itSMF en IT Service Management-professionals.

Gebaseerd op de praktijk

Suzanne Galletly, portfoliomanager bij EXIN, coördineerde de examenontwikkeling voor IT Service Management according to ISO/IEC 20000 en heeft een belangrijke rol gespeeld bij de presentatie van het programma voor deze Award. Suzanne: 'Het was niet gemakkelijk om te winnen. Vooral het nieuwe metrics analysis system van ITPreneurs was een geduchte concurrent. Maar ons certificeringsprogramma richt zich helemaal op IT-professionals en de functies en competenties die zij in de praktijk nodig hebben. Het programma toetst niet alleen kennis, maar ook vaardigheden. Daarom krijgen onze examenkandidaten praktische opdrachten. Dat vinden werkgevers zeer waardevol.'

Ook Eveline van Oostrom, manager examenontwikkeling, is trots op de prijs: 'Ik vind het een hele prestatie van EXIN om in zo'n korte tijd zo'n compleet en inhoudelijk goed programma neer te zetten. De Innovation Award 2008 betekent voor mij dat EXIN voorop loopt bij de nieuwste ontwikkelingen in het vakgebied.'

Over het certificeringsprogramma

IT Service Management according to ISO/IEC 20000

Door de veranderende eisen die klanten stellen aan de IT-diensten en door ontwikkelingen in IT Service Management, staat bij EXIN's portfolio een kwaliteitsbenadering van het vakgebied centraal, gericht op ISO/IEC 20000; de internationale, onafhankelijke standaard voor kwaliteit in IT Service Management.

Samen met TÜV SÜD Akademie biedt EXIN het certificeringsprogramma IT Service Management according to ISO/IEC 20000 voor IT-professionals op alle niveaus, zoals uitvoerende IT-medewerkers, (senior) managers, (senior) consultants en auditors. Het programma is gebaseerd op IT-functies en competenties die IT-professionals nodig hebben in de praktijk. Centraal staat de bedoeling achter de standaard en hoe het vereiste kwaliteitsniveau van de IT Services bereikt kan worden. Onze examenkandidaten leren het 'framework-neutrale' ISO/IEC 20000 te gebruiken als kompas waarmee zij hun eigen weg kunnen kiezen in het complexe netwerk van IT-standaarden, best practices en frameworks op het gebied van IT Service Management.

Examens
Het certificeringsprogramma IT Service Management according to ISO/IEC 20000 bestaat uit een Foundation Level, een Professional Level, een IT Management Track en een Auditing Track. Op de hogere niveaus krijgen de examenkandidaten praktische opdrachten tijdens de training. De volgende examens zijn nu beschikbaar:


- ISO/IEC 20000 Foundation

- ISO/IEC 20000 Professional: Management and Improvement of ITSM processes

- ISO/IEC 20000 Professional: Support of IT Services
- ISO/IEC 20000 Professional: Alignment of IT and the Business
- ISO/IEC 20000 Professional: Control of IT Services

De overige examens zijn in ontwikkeling. Om de kwaliteit van de opleidingen te garanderen, accrediteert EXIN opleiders die trainingen geven voor deze examens.

Over EXIN

EXIN is een onafhankelijk, internationaal exameninstituut voor ICT'ers. De missie van EXIN is de verbetering van de kwaliteit van het ICT-vakgebied en de daarin werkzame ICT-professionals. Om dat doel te bereiken ontwikkelt EXIN exameneisen en ICT-examens. EXIN neemt deze examens af in meer dan 140 landen, verdeeld over zes continenten en in vijftien talen. De bekendste EXIN-examens zijn de modulen van I-Tracks, ECDL, AMBI, ITIL(R), ISO/IEC 20000, ISO/IEC 27000, MOF, PRINCE2, FPA, TMap(R), BiSL en ASL.

http://www.exin.nl - http://www.exin-exams.com

Persinformatie: EXIN, hét exameninstituut voor ICT'ers, Annemarie Bosschaart - Manager PR/Communicatie, telefoon +31-(0)30-234-48-44, annemarie.bosschaart@exin.nl






-