Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Zakelijke rijder kan op bijtelling verdienen

Leaserijders claimen dat zij op de hoogte zijn van hun fiscale bijtelling én dat zij de juiste keuzes maken voor alternatief vervoer om bijtelling te voorkomen. Uit onderzoek blijkt dat 46% hiervoor een privéauto erbij wil nemen en dat 31% het openbaar vervoer als alternatief ziet. Zo willen leaserijders toch mobiel blijven en proberen zij aan de fiscale bijtelling te ontkomen. Met als uiteindelijk doel geld te besparen.

Van de ruim 780 ondervraagden bij het onderzoek, dat in opdracht van AVIS Autoverhuur is uitgevoerd, heeft bijna de helft moeite om aan de fiscus een sluitende kilometerregistratie te overleggen. Wel maken zij keuzes om het privégebruik van de zakelijke auto aan banden te leggen om geen overschrijding van de vrijgestelde kilometers te krijgen. Ondanks dat veel leaserijders ook nog niet weten of hun leaseauto in het nieuwe, lagere bijtellingstarief van 20% valt, zoeken velen naar wegen om juist géén bijtelling te hebben. Alternatieven die worden gezocht zijn openbaar vervoer (31%), een privéauto aanschaffen (46%) of het gebruik van de fiets (10%). Ook worden het delen van de auto of het lenen van de auto bij familie of vrienden als alternatieven genoemd. Deze kosten echter wel geld of blijken niet de meest praktische oplossingen.

Bewust omgaan met privégebruik
"Hoewel er een nieuwe staffeling in het bijtellingstarief gaat komen, blijkt uit het onderzoek dat de leaserijder bepaalde vragen, die wat dieper ingaan op de kosten van de gemiddelde bijtelling en het boetebedrag, niet goed kan beantwoorden", aldus Thom Doorenbosch van AVIS Autoverhuur. "Het onderzoek is gehouden om helder te krijgen of de leaserijder op de hoogte is van kosten en dergelijke. Daarnaast wilden we weten wat hij doet om op jaarbasis geld te besparen, door heel bewust te kijken naar zijn privékilometers met de leaseauto. Wanneer hij een huurauto als alternatief inzet, is hij gevrijwaard van fiscale bijtelling en kan in 2009 tot 3.000 euro verdienen. Zie het als een soort salarisverhoging, waarvoor niet veel gedaan hoeft te worden en de eigen mobiliteit overeind blijft. Dit financieel extraatje zou 58% van de leaserijders op een spaarrekening zetten, terwijl 17% ervan op vakantie zou gaan." Doorenbosch: "De alternatieven die men aangeeft te kiezen, kosten ook geld of beperken de mobiliteit. Een rittenregistratie blijft in alle gevallen noodzakelijk. 45% van de ondervraagden geeft aan dat een sluitende registratie nauwelijks mogelijk is. Dat bracht ons op het idee om een voordeelpakket te introduceren. Een leaserijder berekent met de unieke rekenmodule op www.avis.nl/geenbijtelling zijn échte voordeel en kan het speciale pakket kiezen. Dankzij de uitkomsten van de rekenmodule ontloopt hij én de bijtelling én bespaart hij tot duizenden euro's, blijft mobiel en krijgt er nog andere voordelen bij, waaronder een registratiesysteem van Trevler."

Over AVIS
AVIS Autoverhuur heeft als credo 'We Try Harder' en behoort tot de absolute wereldtop van autoverhuurbedrijven. In Nederland profileert AVIS zich als 'beste aanbieder' en maakt gebruik van een permanente Customer Opinion Survey (klanttevredenheid) om volledig op de hoogte te zijn van de servicebeleving en wensen van de klanten.

EINDE BERICHT