Gemeente Dirksland


(Meerjaren)begroting 2009-2012 vastgesteld

De gemeenteraad van Dirksland heeft tijdens de raadsvergadering van 6 november jl. de begroting voor 2009 vastgesteld. Tijdens deze vergadering is ook de meerjarenbegroting behandeld.

"De begroting 2009 is gebaseerd op de jaarrekening 2007, de begroting 2008, het collegeprogramma en de Kadernota van juni dit jaar. De raad heeft in zijn vergadering van 12 juni 2008 uitdrukkelijk stilgestaan bij de beleidsmatige kaders van de begroting 2009" aldus het college in de begeleidende aanbiedingsbrief.

Het vertrekpunt voor het college van B&W was een conceptbegroting 2009 met structurele tekorten van EUR 600.000,-- à EUR 700.000,--. Tegenover deze tekorten staan inkomsten uit de algemene uitkering die gebaseerd zijn op de zogenaamde septembercirculaire. Het college heeft hierdoor de begroting sluitend aan kunnen bieden. Ten opzichte van 2008 is de algemene uitkering behoorlijk gestegen. Tegenover deze extra inkomsten uit de algemene uitkering staat het feit dat er ook veel nieuwe taken naar de gemeente komen in 2009 en volgende jaren. Dit betreft met name taken op het gebied van de openbare orde en veiligheid.

Inhoud
In de begroting 2009 zijn enkele forse risico's genomen. Op basis van de huidige gang van zaken bij het werkvoorzieningschap "Binnenhof" is de gemeentelijke bijdrage in het tekort structureel met EUR 80.000,-- verlaagd. Het college heeft ook de zogenaamde behoedzaamheidreserve geheel ingezet.

Daar tegenover is een deel van de algemene uitkering geoormerkt voor de al eerder genoemde nieuwe taken op het gebied van openbare orde en veiligheid. Ondanks een toename van de vrij besteedbare gelden moesten in meerjarig opzicht ingrijpende beslissingen worden genomen.

In de begroting 2008 is reeds de heroverweging van de huidige subsidiestructuur van het zwembad aangekondigd. In de achterliggende tijd is de gemeentelijke financiële positie en het hebben van een zwembad in de eigen gemeente nog eens goed onder de loep genomen. Na jarenlang aanzienlijke financiële offers te hebben gebracht voor de instandhouding van het zwembad, beleidsmatige beperkingen te hebben gedragen en fors op het gemeentelijke vermogen te hebben ingeteerd, is het college tot de conclusie gekomen dat het niet langer verantwoord is de discussie vooruit te schuiven. Het exploiteren van een zwembad in een gemeente van de omvang van Dirksland wordt, gezien de huidige financiële positie van de gemeente, een niet te verantwoorden luxe geacht. In de begroting wordt de subsidie voor het zwembad beëindigd met ingang van 1 januari 2011. Er blijft wel geld beschikbaar voor het openhouden van de sporthal. De gemeente gaat aan een plan werken om tot ontmanteling van het zwembad te komen.
Vooruitlopend op de sluiting van het zwembad is voorgesteld om met ingang van het cursusjaar 2009/2010 de gemeentelijke bijdrage aan het schoolzwemmen te beëindigen. Aan stichting "De Gooye" wordt in dat verband een compensatie geboden.

Het niveau van de overige openbare voorzieningen kan ten opzichte van de vorige begroting op een redelijk niveau worden gehandhaafd, evenals de dienstverlening aan de inwoners. De leefbaarheid van de kernen, de voorzieningen in de verschillende dorpen en de subsidiering van de verenigingen blijven gehandhaafd. Het college houdt vast aan de regel dat structurele uitgaven gedekt moeten worden door structurele inkomsten."

Besluit
De raad stond dus voor ingrijpende keuzes. Na enig debat heeft de raad de begroting zoals voorgesteld door het college vastgesteld met dien verstande dat de stichting "De Gooye" ruimte geboden wordt om vóór 1 april 2009 met een overlevingsplan te komen op basis van de huidige financiële randvoorwaarden. De gemeente wil daar in meedenken en aan meewerken. In dezelfde periode zal de gemeente nadenken over de te nemen maatregelen en de kosten daarvan als tot daadwerkelijke sluiting wordt overgegaan. De raad besloot tevens in meerderheid de bijdrage aan het schoolzwemmen met ingang van het cursusjaar 2009-2010 te beëindigen.