KPN NV

Persbericht

Stichting SMS Gedragscode

Den Haag, 10 november 2008

40.000 mobieltjes geblokkeerd tegen ongewenste SMS diensten

40.000 mensen hebben hun mobiele telefoon beschermd tegen ongewenste SMS abonnementen. Zij maken gebruik van een 'filter' dat in juli door de SMS branche is ingevoerd.

Het werkt als volgt. Mensen voeren op www.smsdienstenfilter.nl hun mobiele nummer in. Na drie dagen zorgt het 'filter' ervoor dat zij geen SMS diensten, waarvoor een abonnement nodig is, meer kunnen ontvangen. Hiermee stellen mensen zeker dat zij geen ongewenste SMS diensten krijgen en dat zij geen onverwacht hoge rekeningen krijgen. Ook hebben ouders met het filter een instrument om hun kinderen te beschermen tegen onverwacht hoge kosten

Het filter is ingevoerd door de SMS branche nadat begin dit jaar overleg heeft plaatsgevonden met het ministerie van Economische Zaken, OPTA en Consumentenautoriteit. Maatregelen waren nodig om uitwassen van de SMS branche te beteugelen. Veel mensen werden geconfronteerd met hoge kosten voor een abonnement op een SMS dienst zonder dat zij wisten dat zij een abonnement hadden.

Tegelijkertijd met het filter heeft de branche een nieuwe gedragscode ingevoerd. Op grond van de gedragscode kunnen sancties worden uitgevaardigd tegen partijen die de gedragscode overtreden.

Jilles van den Beukel, voorzitter van de stichting SMS Gedragscode, is 'tevreden over het succes van het filter, zeker gezien het feit dat er weinig publiciteit over het filter is geweest; de branche heeft op tijd ingezien dat hun abonnees behoefte hebben aan een simpele blokkeringsmethode'.

De SMS Gedragscode wordt onderschreven door Telfort, Vodafone, T-Mobile, Tele2, Debitel en KPN alsmede alle negen bestaande SMS providers. Meer informatie over de SMS Gedragscode is te vinden op www.smsgedragscode.nl.


---
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de heer Jilles van den Beukel van de stichting SMS Gedragscode, tel. 06-53420780, email jilles.vandenbeukel@kpn.com.


---- --