Technische Universiteit Delft

Dieselmotoren
door M&C

Promotie van dhr. G.L.M.A. Rens: "A new technology for the reduction of particulate matter from diesel engines in ships"

11 november 2008 | 15:00 uur
plaats: Aula TU Delft

De heer Ir. G.L.M.A. van Rens | werktuigkundig ingenieur, Nederland promotor 1 | Prof.dr. G.J. Witkamp 3mE
promotor 2 | Prof.ir. D. Stapersma 3mE

Een nieuwe technologie voor de reductie van fijn stof van diesel motoren in schepen

De focus in dit proefschrift ligt op de reductie van fijn stof van schepen, aangezien schepen een significante bijdrage leveren aan de fijn stof concentratie in de lucht. Omdat de brandstof die zeeschepen gebruiken veel as bevat, bevat de geëmitteerde fijn stof ook veel as. In auto en vrachtwagen toepassingen worden roetfilters schoongemaakt door het fijn stof te verbranden. De as kan echter niet verbrand worden en hoopt op in het roetfilter. Bij toepassingen waarbij het fijn stof veel as bevat, zoals bij zeeschepen, kan een roetfilter niet toegepast worden omdat de filters niet voldoende gereinigd kan worden. Het doel van het onderzoek was om een technologie te ontwikkelen die fijn stof verwijderd ongeacht de kwaliteit van de gebruikte brandstof. In dit proefschrift wordt zo'n technologie om fijn stof te verwijderen beschreven, beproefd en gesimuleerd. De gepatenteerde technologie is gebaseerd op het idee om het fijn stof van een waterlaagje te voorzien alvorens het fijn stof af te vangen met een elektrostatisch filter (ESP). In de proefopstelling werd een zogenaamde twee-traps ESP gebruikt, die een robuuste constructie heeft. Hierdoor wordt het risico van een contact tussen de elektrodes met verschillende voltages gereduceerd. De van een waterlaagje voorziene deeltjes stromen van de collectieplaten af, en maken het mogelijk om de ESP continu te bedrijven. De waterstroom met fijn stof moet nog wel gereinigd worden, voordat het water geloosd kan worden. De benodigde techniek is vergelijkbaar met reinigingstechnieken die nu worden toegepast bij zeewaterscrubbers. Met de nieuwe technologie is 80% van de hoeveelheid fijn stof verwijderd, inclusief de fractie fijn stof die een (mobiliteits-) diameter heeft van minder dan 1 micrometer. De nieuwe technologie blijkt relatief ongevoelig voor deeltjesgrootte en is dus zeer geschikt voor de reductie van sub-micron deeltjes.

Meer informatie?
Voor inzage in proefschriften van de promovendi kunt kijken in de TU Delft Repository op: repository.tudelft.nl. TU Delft Repository is de digitale vindplaats van openbare publicaties van de TU Delft. Proefschriften zullen binnen een paar weken na de desbetreffende promotie in de Repository te vinden zijn.

Laatst gewijzigd: 28 oktober 2008