Universiteit Leiden

Over het begin van de mensheid bestaan ontelbare mythen, sommige wel duizenden jaren oud. Het is een thema dat culturen over de hele wereld heeft beziggehouden. `Mensen zijn altijd nieuwsgierig geweest naar hun eigen oorsprong en hun eerste voorouders', zegt Schipper. `Ze hebben altijd willen weten waar ze vandaan komen en hun verhalen over het begin van de mensheid geven daar antwoord op.' Aan de hand van een omvangrijke verzameling verhalen uit alle hoeken van de wereld brengt ze verschillen en overeenkomsten in de manieren waarop over deze materie is geschreven in kaart.

Buikpijn

Op de vraag hoe de mens geschapen is, worden tal van antwoorden gegeven. Meestal worden de eerste mensen geschapen door een opperwezen, uit zijn woorden, gedachten of dromen; uit goddelijk zweet, speeksel, zaad of tranen; of uit aardse materialen als zilver, stof of steen. Ze kunnen ook voortkomen uit het goddelijk lichaam dat ze baart of uitbraakt. Schipper: `De Kuba in de Democratische Republiek Congo in Kongo, bijvoorbeeld, hebben een verhaal over een mannelijke schepper die buikpijn krijgt en achtereenvolgens de zon, de maan, de sterren, de planten, de dieren en ten slotte de mensen uitbraakt. In een mediterraan heterodox joods verhaal wordt verteld over het ontstaan van de wereld dankzij Gods lach.' Verhalenvertellers hebben zich ook altijd de vraag gesteld waarom goden de mens hebben gemaakt. Het antwoord daarop is niet eenduidig: Nu eens voelde God zich alleen en dat had hij behoefte aan gezelschap. Dan weer had hij dienaren nodig of slaven om voor hem te werken, of snakte hij naar lofprijzingen en offers. In andere verhalen vindt God de aarde die hij geschapen heeft zo mooi dat hij ook anderen daar van wil laten genieten.

Afbeelding: het bekende bijbelverhaal over het ontstaan van de mens is dat van Adam en Eva.

Uithoudingsvermogen
Interessant aan deze mythen is dat ze niet alleen beschrijven, maar ook menselijke verhoudingen verklaren en rechtvaardigen die soms nog steeds gelden. Ze geven bijvoorbeeld aan hoe de ongelijkheid is ontstaan tussen de rassen of de seksen, of tussen arm en rijk. `Zowel onder de Indianen als in Afrika bestaan verschillende verhalen over de eerste mensen die van klei werden gemaakt, en in Gods oven werden gebakken', zegt Schipper. `Volgens overleveringen van Indianen waren de mensen die het niet lang uithielden en te vroeg uit de oven sprongen niet helemaal af, zij vormden het witte ras. De mensen die te lang in de oven bleven zitten, verschroeiden en werden het zwarte ras. De mensen ten slotte die precies goed waren, hadden een prachtige koperkleurige tint, dat werden de Indianen. In Afrikaanse overleveringen van een vergelijkbaar verhaal hadden de eerste voorouders van de witte mensen geen enkel uithoudingsvermogen, die gingen het snelst uit de oven. De rode mensen hielden het iets langer vol, maar het zwarte ras bleef zo lang in de oven als God bedoeld had en tot op de dag van vandaag kunnen zij dus het meeste lijden verdragen.'

Viagra

Het is Schipper opgevallen dat in Genesisverhalen enorm veel aandacht wordt besteed aan sekse-kenmerken. `Dat is niet verwonderlijk', meent ze, `want het zorgen voor nageslacht is de eerste prioriteit in een nog onbewoonde wereld.' Opvallend is dat veel van die verhalen een diepgewortelde angst en onzekerheid weerspiegelen over de vraag of de genitaliën hun werk wel naar behoren zullen doen. Soms wordt de vagina voorgesteld als een afschrikwekkend orgaan dat uitgerust is met tanden, of waarin piranha's verscholen zitten. Tegelijkertijd zie je dat de eerste man soms met een zo gigantische penis is uitgerust dat hij die om zijn middel moet wikkelen of over zijn schouder moet gooien. Op deze manier wordt de noodzaak van extreme vitaliteit onderstreept. `Er lijkt vandaag weinig veranderd te zijn op dat gebied', verzucht Schipper. `De Viagraspam die iedere dag mijn mailbox inloopt, getuigt onmiskenbaar van dezelfde angst en onzekerheid.'

Afbeelding
Mineke Schipper: `Op deze manier wordt de noodzaak van extreme vitaliteit onderstreept.'

Armoede
Verklaringen voor maatschappelijke ongelijkheid zijn ook te vinden in oorsprongsmythen. Schipper: `Een wijdverbreid voorbeeld is het verhaal van de kinderen van Eva. Eva had zoveel kinderen dat ze bang was dat God zou denken dat ze de hele dag alleen maar bezig was met seks. Uit schaamte hield ze daarom een aantal kinderen verborgen toen God bij haar langskwam. Al snel bleek dat God alleen gekomen was om de kinderen te zegenen. Tegen de een zei hij: jij zult keizer worden, tegen de ander: jij wordt koning, tegen een derde: jij wordt edelman. Toen Eva uiteindelijk ook haar andere kinderen te voorschijn haalde, waren de mooiste zegeningen al vergeven. Het was hun lot om schoenmaker of kolensjouwer te worden. Verontwaardigd protesteerde hun moeder, maar God zei dat niet iedereen koning kan zijn, want iemand moet het onmisbare nederige werk doen. Eva begreep dat God het zo in zijn grote wijsheid beschikt had. De rangen en standen zijn sindsdien gebleven...'

Meer over Studium Generale
In het begin was er niemand, aanvang dinsdag 11 november 2008.

(4 november 2008/Marl Pluijmen)

4/11/2008