AutoRai

Nieuwe SEAT Ibiza wint Gouden Stuurwiel in Duitsland

(11/11/2008)
SEAT heeft met de nieuwe Ibiza de âGoldenes Lenkradâ onderscheiding gewonnen in de compacte klasse. Tijdens de prijsuitreiking, die vorige week in Berlijn plaatsvond, werd de nieuwe Ibiza bekroond met één van Duitslandâs meest prestigieuze prijzen. De SEAT Ibiza werd tot overall winnaar gekozen door een jury bestaande uit technici, automobilisten en diverse redacteuren en lezers van het magazine âBild am Sonntagâ.

Bij het in ontvangst nemen van de gerenommeerde prijs verklaarde Frank Bekemeier (Vice president for Research and Development van SEAT S.A.) dat âhet toekennen van het Gouden Stuurwiel aan de Ibiza een grote eer is voor het hele team dat deze auto heeft ontwikkeld. Ik wil de jury en de duizenden lezers van âBild am Sonntagâ die hun stem hebben uitgebracht dan ook hartelijk bedanken! Voor SEAT is de nieuwe Ibiza een sportief model waarin kwaliteit de boventoon voert. Daarmee betekent de Ibiza zelfs een belangrijke mijlpaal voor SEAT, omdat we met deze auto nieuwe normen hebben gesteld voor het merk SEAT.â

Het is de tweede maal dat SEAT deze belangrijke onderscheiding heeft ontvangen, na de Arosa die in 1997 met het âGoldenes Lenkradâ werd bekroond. Rolf Dielenschneider, Manager van SEAT Deutschland GmbH: âDeze prijs is voor ons van grote waarde, omdat de Ibiza een aantal directe concurrenten heeft verslagen. Bovendien is het âGouden Stuurwielâ in Duitsland een belangrijk verkoopargument om nieuwe kopers te overtuigen.â

In totaal werden negen autoâs in de compacte klasse beoordeeld, waarvan er vijf dankzij de stemmen van de lezers van âBild am Sonntagâ doorgingen naar de finale. Tijdens de tests beoordeelden de testrijders de motorprestaties en de rijeigenschappen, terwijl bekende Duitse persoonlijkheden hun oordeel gaven over het design, het comfort en de handling. De technische staf van de jury tot slot was verantwoordelijk voor het evalueren van het veiligheidsniveau, de beperkte emissies en âcost of ownershipâ van de autoâs. De uitgebreide tests vonden in oktober plaats op het testcircuit van Balocco, in Italië.

Tot de juryleden behoorden onder andere Walter Röhrl, Jutta Kleinschmidt, Klaus Ludwig, Hans Joachim Stuck, Frank Elstner, Kai Pflaume, Nazan Eches en âAuto-Bildâ magazine hoofdredacteur Bernd Wieland.