Frugi Venta (Groenten en Fruit Handelsplatform Nederland)


11-11-2008
Inspirerende middag `Markt en promotie vollegrondsgroenten'

De laatste jaren zijn de activiteiten van het Productschap Tuinbouw (PT) op het gebied van Markt en Promotie in de vollegrondsgroenten onderbelicht gebleven. Met een informatiemiddag `Markt en Promotie voor de Vollegrond', wilde het PT hier verandering in brengen. De informatieve en inspirerende presentaties waren een eerste aanzet om te komen tot concepten die de verkoop van vollegrondsgroenten kunnen stimuleren.

De informatiemiddag werd gehouden op donderdagmiddag 6 november jl. Onder de aanwezigen een goede vertegenwoordiging uit alle schakels van de keten. Ongeveer veertig vertegenwoordigers van veredeling, teelt, handel en belangenbehartiging waren naar Zoetermeer gekomen om meer te horen over Vollegrondsgroenten.

Welgestelde huishoudens
Nederland is een belangrijke afzetmarkt voor vollegrondsgroenten. Die conclusie trok Suzanne Vlakveld, marktonderzoeker bij het PT naar aanleiding van cijfers van het Gfk-panel. Van de vollegrondsgroenten blijft 60 procent in Nederland. Van alle vruchtgroenten blijft slechts 20 procent in Nederland. De wintermaanden spelen een belangrijke rol in de afzet van vollegrondsgroenten. Sinds 1999 is de consumptie van bladgroenten met 3 procent toegenomen tot 45 procent. Dit is ten koste gegaan van koolgewassen die daalden van 31 naar 26 procent. Het Gfk-panel, een verzameling van zesduizend huishoudens, maakte tevens duidelijk dat de meeste groente wordt gekocht door `welgestelde huishoudens met kinderen', gevolgd door `welgestelde gepensioneerden'. Afsluitend nodigde Vlakveld de aanwezigen uit mee te denken over vervolgstappen die het PT kan nemen om de discussie over `Markt en Promotie voor Vollegrondsgroenten' levendig te houden.

Afzender
Jack Stroeken, directeur van AGF Promotie Nederland, sprak over de campagnes die zijn bureau dit jaar heeft uitgevoerd. Tevens toonde hij een afbeelding van een recalmefolder van een Duitse retailer met daarin een mooi Spaans logo bij een aanbieding Spaans product en het Holland logo met Frau Antje van 20 jaar geleden. Hij ziet het als een belangrijke taak van AGF PN om Holland als afzender op de kaart te krijgen, onder andere in een beeldend logo. Hij voelde zich daarbij gesteund door 71 procent van de sector die heeft aangegeven generieke promotie van groenten en fruit zeer belangrijk te vinden.

Persoonlijk gezondheidsdrankje
Inspiratie kwam vooral van Arjen Daane van het PT en Henk van Dongen van Fresh Retail. Beide heren namen de bezoekers in korte tijd mee naar diverse plaatsen in de wereld en gaven daarmee een overzicht van mogelijkheden om producten te presenteren. `Get Inspired' was de rode draad in het verhaal van Arjen Daane. Hij bood daarbij geen kant-en-klare concepten. "Concepten ontwikkelen moet je zelf doen. Denk daarbij aan de drie P's van Profit voor de consument, Profit voor de tussenhandel en Profit voor de producent." Met beelden van flesjes water met Swarovski kristallen, futuristische voertuigen, gekleurd wc papier en persoonlijke gezondheidsdrankjes probeerden hij de aanwezigen te inspireren meer te halen uit de standaard bloemkool of broccoli in doos of poolbak.
Van Dongen toonde veel voorbeelden van winkels in diverse werelddelen. Hij benadrukte de behoefte aan gemak, authenticiteit, beleving en het belang van een goede positionering.

De sheets van alle lezingen zijn te downloaden op www.tuinbouw.nl