Frugi Venta (Groenten en Fruit Handelsplatform Nederland)
11-11-2008
Inspirerende middag `Markt en promotie vollegrondsgroenten'
De laatste jaren zijn de activiteiten van het Productschap Tuinbouw
(PT) op het gebied van Markt en Promotie in de vollegrondsgroenten
onderbelicht gebleven. Met een informatiemiddag `Markt en Promotie
voor de Vollegrond', wilde het PT hier verandering in brengen. De
informatieve en inspirerende presentaties waren een eerste aanzet om
te komen tot concepten die de verkoop van vollegrondsgroenten kunnen
stimuleren.
De informatiemiddag werd gehouden op donderdagmiddag 6 november jl.
Onder de aanwezigen een goede vertegenwoordiging uit alle schakels van
de keten. Ongeveer veertig vertegenwoordigers van veredeling, teelt,
handel en belangenbehartiging waren naar Zoetermeer gekomen om meer te
horen over Vollegrondsgroenten.
Welgestelde huishoudens
Nederland is een belangrijke afzetmarkt voor vollegrondsgroenten. Die
conclusie trok Suzanne Vlakveld, marktonderzoeker bij het PT naar
aanleiding van cijfers van het Gfk-panel. Van de vollegrondsgroenten
blijft 60 procent in Nederland. Van alle vruchtgroenten blijft slechts
20 procent in Nederland. De wintermaanden spelen een belangrijke rol
in de afzet van vollegrondsgroenten. Sinds 1999 is de consumptie van
bladgroenten met 3 procent toegenomen tot 45 procent. Dit is ten koste
gegaan van koolgewassen die daalden van 31 naar 26 procent. Het
Gfk-panel, een verzameling van zesduizend huishoudens, maakte tevens
duidelijk dat de meeste groente wordt gekocht door `welgestelde
huishoudens met kinderen', gevolgd door `welgestelde gepensioneerden'.
Afsluitend nodigde Vlakveld de aanwezigen uit mee te denken over
vervolgstappen die het PT kan nemen om de discussie over `Markt en
Promotie voor Vollegrondsgroenten' levendig te houden.
Afzender
Jack Stroeken, directeur van AGF Promotie Nederland, sprak over de
campagnes die zijn bureau dit jaar heeft uitgevoerd. Tevens toonde hij
een afbeelding van een recalmefolder van een Duitse retailer met
daarin een mooi Spaans logo bij een aanbieding Spaans product en het
Holland logo met Frau Antje van 20 jaar geleden. Hij ziet het als een
belangrijke taak van AGF PN om Holland als afzender op de kaart te
krijgen, onder andere in een beeldend logo. Hij voelde zich daarbij
gesteund door 71 procent van de sector die heeft aangegeven generieke
promotie van groenten en fruit zeer belangrijk te vinden.
Persoonlijk gezondheidsdrankje
Inspiratie kwam vooral van Arjen Daane van het PT en Henk van Dongen
van Fresh Retail. Beide heren namen de bezoekers in korte tijd mee
naar diverse plaatsen in de wereld en gaven daarmee een overzicht van
mogelijkheden om producten te presenteren. `Get Inspired' was de rode
draad in het verhaal van Arjen Daane. Hij bood daarbij geen
kant-en-klare concepten. "Concepten ontwikkelen moet je zelf doen.
Denk daarbij aan de drie P's van Profit voor de consument, Profit voor
de tussenhandel en Profit voor de producent." Met beelden van flesjes
water met Swarovski kristallen, futuristische voertuigen, gekleurd wc
papier en persoonlijke gezondheidsdrankjes probeerden hij de
aanwezigen te inspireren meer te halen uit de standaard bloemkool of
broccoli in doos of poolbak.
Van Dongen toonde veel voorbeelden van winkels in diverse werelddelen.
Hij benadrukte de behoefte aan gemak, authenticiteit, beleving en het
belang van een goede positionering.
De sheets van alle lezingen zijn te downloaden op www.tuinbouw.nl