Nederlandse Kano Bond
11 november 2008
De wereldmarktplaats voor schepen en watersport begint met 1650
exposanten uit 55 landen
Met een nieuw hallenconcept helemaal klaar voor de toekomst
Düsseldorf kijkt ondanks de wereldwijde economische problemen vol
vertrouwen uit naar boot 2009¸ die van 17 t/m 25 januari 2009 op het
Düsseldorfer beursterrein haar 40-ste verjaardag viert.
De internationale jacht- en watersportindustrie concentreert haar
activiteiten duidelijk op boot-Düsseldorf als centrum van de Europese
markten. We gaan uit van een goede bezettingsgraad van de hallen en
een internationaal representatief aanbod van schepen en de
watersportindustrie. Ook boot 2009 blijft echter niet volledig
gevrijwaard van de internationale financiële crisis en de
recessietendensen. In sommige sectoren reageren de exposanten erop met
het boeken van kleinere stands dan gebruikelijk¸ aldus de directeur
van boot 2009¸ Goetz-Ulf Jungmichel.
De wereldwijde markt aan boord: 1650 exposanten uit 55 landen
Alles bij elkaar zullen in het komende jaar 1650 exposanten uit 55
landen in 17 beurshallen hun noviteiten en maritieme producten en
diensten presenteren op 220.000m2 (bruto) beursvloer. Het topniveau
van boot 2008 met 1700 deelnemers en 106.000 m2 (netto) verhuurd
tentoonstellingsoppervlak wordt daarmee niet helemaal gehaald.
Desalniettemin zal ook boot 2009 wat betreft het internationale
karakter¸ de diepte en de breedte van het aanbod¸ een volledig
overzicht van de complete wereldmarkt van jachten en watersport
bieden.
Ongeveer 700 exposanten - 40 % - komen uit het buitenland en bezetten
bijna de helft van het tentoonstellingsoppervlak. Het grootste aantal
exposanten komt uit Nederland met 140 werven¸ toeleveranciers en
dienstverleners¸ gevolgd door Italië met 90¸ Frankrijk met 60 en Groot
Brittanië met 25 deelnemers. De Noord-Europese landen zijn in
Düsseldorf vertegenwoordigd met 30 deelnemers.
Hallenconcept geoptimaliseerd
Op boot 2009 wordt een nieuw hallenconcept geïntroduceerd¸ dat recht
doet aan de wensen van de branche en de actuele marktontwikkelingen.
Motorboten¸ motorjachten en klassieke jachten zullen vanaf 2009 te
vinden zijn in de Hallen 4¸5 en 9 en 10¸ direct naast het segment van
de mega- en superjachten in de Hallen 6¸7a en 7. Voor de Classic Show
en de stalen jachten is Hal 15 exclusief gereserveerd.
Daarmee wordt het enorme aanbod van motorjachten en boten¸
onafhankelijk van lengtes en prijsklassen¸ aaneengesloten
gepresenteerd.
Motoren¸ technische uitrusting¸ toebehoren en kleding zijn er direct
naast gesitueerd in de Hallen 10 tot en met 12.
Watertoerisme¸ charter¸ vaarscholen¸ verenigingen en marinas¸ en nu
ook kanos en kajaks worden in de Hallen 13 en 14 gepresenteerd.
Zeilboten en jachten zijn als altijd te zien in de Hallen 16 en 17.
Open boten¸ meerrompschepen en de trendsporten zoals wakeboarden¸
kitesurfen en surfen¸ zijn in een doorlopende presentatiestrook in
Hal 1 en 2 ondergebracht. Ook s werelds grootste duiksportbeurs¸
Diving Show boot-Düsseldorf¸ houdt haar plaats in Hal 3.
Luxe segment behoudt positie
Circa 400 internationale werven en handelaren presenteren op boot 2009
hun boten en jachten. Zij tonen in zes hallen 1800 schepen.
Terwijl grote en luxueus uitgeruste motorjachten¸ net als voorheen¸
hun weg naar de internationale klanten vinden¸ is de vraag naar
middelgrote motorjachten verminderd.
Deze ontwikkelingen worden ook op boot 2009 weerspiegeld: alleen al in
de grote jachten hal 6 zullen zon 70 jachten in de lengte tot 30 meter
voor anker gaan. Circa 40 jachten komen met bijzondere transporten op
eigen kiel naar de tentoonstelling.
Alles bij elkaar zijn er op boot 2009 in Düsseldorf 250 handelaren en
importeurs die motorboten en jachten tentoonstellen in de Hallen 4 tot
6¸ 9 en delen van Hal 10 en Hal 15.
Bij de Superyachtshow in Hal 7a en op de begane grond van Hal 7 zijn
circa 100 exposanten te vinden met actuele ontwerpen¸ modellen en
dienstverlening op het gebied van de superjachtbouw. Daarbij zijn vier
gemeenschappelijke inzendingen: Deutsche Yachten- German Yachting
Industry Pool¸ een gezamenlijke presentatie van de Fédération
Industries Nautiques¸ AMIA- Arab Marine Industry Association en de
HISWA Holland Yachting Group.
Zeiljachthallen goed bezet
Goed bezet zijn ook de de zeilsporthallen 16 en 17 met 150 exposanten.
Van Bavaria tot Wauquiez zijn alle merken die ook maar iets te
betekenen hebben in de zeilwereld¸ op boot 2009 vertegenwoordigd.
Wat voor boten en jachten geldt¸ is ook van toepassing op alle
producten rondom de schepen: scheepsuitrusting¸ -toebehoren¸
-elektronica¸ motoren en technische uitrusting zijn op eersteklas
niveau vertegenwoordigd. 400 exposanten vertegenwoordigen dit aanbod
in de Hallen 10¸ 11 en 12.
Duiken blijft een trendsport
Met 350 exposanten en zon 70.000 bezoekers vormt het aanbod voor
duiksportliefhebbers in Düsseldorf al heel lang s werelds grootste
consumentenbeurs. Bij de grote namen uit de duikwereld zien we in
Düsseldorf Aqualong¸ Balzer¸ Bauer compressoren¸ Cressi¸ Camaro¸
Mares¸ Johnson Outdoor en Beuchat en organisaties zoals PADI¸ Barakuda
of het Verband Deutscher Sporttaucher. Maar ook duikgebieden en
bestemmingen van over de hele wereld¸ van Azië tot de Stille Zuidzee¸
kleding¸ opleidingen¸ primeurs op het gebied van onderwaterfotografie
en film. Dit alles brengt boot Düsseldorf bij elkaar in één hal op
20.000 m2 tentoonstellingsoppervlak.
Ter gelegenheid van de 40-ste verjaardag van boot-Düsseldorf zal de
grand old man en pionier van de duiksport het duiksportcentrum in Hal
3 bezoeken en daar op 23 januari temidden van watersporters en duikers
zijn 90-ste verjaardag vieren: Prof. Hans Hass.
Hij zal¸ samen met zijn vrouw Lotte¸ op deze dag¸ en ook op zaterdag
24 januari¸ beschikbaar zijn voor gesprekken¸ zijn boeken presenteren
en handtekeningen uitdelen.
Maritieme reismarkt is in topvorm
De maritieme reismarkt presenteert zich uitstekend gepositioneerd op
boot 2009 .
Wie een geschikte bestemming zoekt voor de komende watersportvakantie¸
een boot wil huren of een opleiding wil gaan volgen¸ moet de Hallen
13 en 14 bezoeken. Hier presenteren 350 exposanten hun diensten op al
deze gebieden.
Opgave voor de toekomst: belevingswerelden vormgeven vakinformatie
bieden
boot-Düsseldorf ziet het als een belangrijke opgave om nieuwe
doelgroepen te interesseren¸ niet alleen voor de tentoonstelling¸ maar
ook voor de watersport en de watersportindustrie. Goetz-Ulf Jungmichel
wil zich daar sterk voor maken: We zullen in de toekomst nog meer
inzetten op aantrekkelijke belevingswerelden rond de maritieme
vrijetijdsbesteding¸ om zowel nieuwkomers als de vaste bezoekers van
boot-Düsseldorf het veelvoud aan watersporten informatief en
onderhoudend te presenteren.
De complete Hal 1 is gewijd aan jonge beginners. In deze hal zijn twee
populaire belevingswerelden bij elkaar tot stand gebracht: het Segel
Center en de Beach World. Met show¸ infotainment¸ sportsterren en
sterretjes¸ klasseorganisaties¸ verenigingen en surf- en zeilscholen.
In de naastliggende Hal 2 tonen de handelaren de daarbij behorende
eigentijdse uitrustingen voor het zeilen¸ surfen¸ kitesurfen en
wakeboarden alsook moderne strandsportactiviteiten.
Tips voor beginners in de mobiele watersport zijn te vinden op het
actiepodium Wassersport Mobil¸ in Hal 4. Het zwaartepunt op dit
thema-eiland zijn de uitrusting en toebehoren die men op¸ aan en
achter het eigen voertuig kan transporteren¸ zoals motorboten¸
jetskis¸ waterskis of kanos en kajaks.
In Hal 13 speelt de Blaue Urlaubswelt in op het reisseizoen 2009.
Experts op het gebied van watersport en toerisme laten in de
omlijsting van een aantrekkelijk podiumprogramma een veelvoud aan
mogelijkheden zien om een vakantie bij¸ aan of op het water te
beleven.
Direct daarnaast vindt de bootbezoeker een nieuw themapark¸ de World
of Paddling¸ met een uitgebreid informatieaanbod en acties op het
gebied van kanosport¸ kanotoerisme en roeien
Het Sportfisher Center presenteert in Hal 12 hengels¸ molens en
uitrusting en toont de meest sprekende gebieden voor sportvissers..
Klassieke schepen of schepen naar klassiek ontwerp¸ ambachtelijk en
met de hand gebouwd met traditionele materialen zoals hout zijn te
vinden op de Classic Show in Hal 15.
Last but not least: liefhebbers van maritieme kunst zijn weer welkom
in de Galeria boot-Düsseldorf. Een dertigtal galeries en kunstenaars
stellen zich met hun werken aan de bootbezoekers voor in Hal 7.
Dit alles en meer biedt boot 2009 haar internationale bezoekers van 17
tot en met 25 januari¸ dagelijks van 10.00 tot 18.00 uur.
Een dagkaart kost 15¸00¸ een twee dagenkaart 23¸00. De catalogus van
boot 2009 is te verkrijgen voor 7¸00. De toegangskaarten geven recht
op gratis openbaar vervoer van en naar de beurs met de
vervoersmiddelen van de VRR Verkehrsverbund Rhein-Ruhr.
Kaarten zijn in de voorverkoop online verkrijgbaar bij de
beursorganisatie: www.boot.de
Het internet portaal www.boot.de houdt bezoekers en geïnteresseerden
steeds actueel op de hoogte van de beurs¸ de branche en belangrijke
gebeurtenissen.
.
NKB Bondsbureau
Postbus 2656
3430 GB Nieuwegein
030 7513750 / info@nkb.nl
Copyright