Nederlandse Kano Bond


11 november 2008

De wereldmarktplaats voor schepen en watersport begint met 1650 exposanten uit 55 landen

Met een nieuw hallenconcept helemaal klaar voor de toekomst

Düsseldorf kijkt ondanks de wereldwijde economische problemen vol vertrouwen uit naar boot 2009¸ die van 17 t/m 25 januari 2009 op het Düsseldorfer beursterrein haar 40-ste verjaardag viert. De internationale jacht- en watersportindustrie concentreert haar activiteiten duidelijk op boot-Düsseldorf als centrum van de Europese markten. We gaan uit van een goede bezettingsgraad van de hallen en een internationaal representatief aanbod van schepen en de watersportindustrie. Ook boot 2009 blijft echter niet volledig gevrijwaard van de internationale financiële crisis en de recessietendensen. In sommige sectoren reageren de exposanten erop met het boeken van kleinere stands dan gebruikelijk¸ aldus de directeur van boot 2009¸ Goetz-Ulf Jungmichel.

De wereldwijde markt aan boord: 1650 exposanten uit 55 landen Alles bij elkaar zullen in het komende jaar 1650 exposanten uit 55 landen in 17 beurshallen hun noviteiten en maritieme producten en diensten presenteren op 220.000m2 (bruto) beursvloer. Het topniveau van boot 2008 met 1700 deelnemers en 106.000 m2 (netto) verhuurd tentoonstellingsoppervlak wordt daarmee niet helemaal gehaald.

Desalniettemin zal ook boot 2009 wat betreft het internationale karakter¸ de diepte en de breedte van het aanbod¸ een volledig overzicht van de complete wereldmarkt van jachten en watersport bieden.
Ongeveer 700 exposanten - 40 % - komen uit het buitenland en bezetten bijna de helft van het tentoonstellingsoppervlak. Het grootste aantal exposanten komt uit Nederland met 140 werven¸ toeleveranciers en dienstverleners¸ gevolgd door Italië met 90¸ Frankrijk met 60 en Groot Brittanië met 25 deelnemers. De Noord-Europese landen zijn in Düsseldorf vertegenwoordigd met 30 deelnemers.

Hallenconcept geoptimaliseerd
Op boot 2009 wordt een nieuw hallenconcept geïntroduceerd¸ dat recht doet aan de wensen van de branche en de actuele marktontwikkelingen. Motorboten¸ motorjachten en klassieke jachten zullen vanaf 2009 te vinden zijn in de Hallen 4¸5 en 9 en 10¸ direct naast het segment van de mega- en superjachten in de Hallen 6¸7a en 7. Voor de Classic Show en de stalen jachten is Hal 15 exclusief gereserveerd. Daarmee wordt het enorme aanbod van motorjachten en boten¸ onafhankelijk van lengtes en prijsklassen¸ aaneengesloten gepresenteerd.

Motoren¸ technische uitrusting¸ toebehoren en kleding zijn er direct naast gesitueerd in de Hallen 10 tot en met 12.

Watertoerisme¸ charter¸ vaarscholen¸ verenigingen en marinas¸ en nu ook kanos en kajaks worden in de Hallen 13 en 14 gepresenteerd.

Zeilboten en jachten zijn als altijd te zien in de Hallen 16 en 17. Open boten¸ meerrompschepen en de trendsporten zoals wakeboarden¸ kitesurfen en surfen¸ zijn in een doorlopende presentatiestrook in Hal 1 en 2 ondergebracht. Ook s werelds grootste duiksportbeurs¸ Diving Show boot-Düsseldorf¸ houdt haar plaats in Hal 3.

Luxe segment behoudt positie
Circa 400 internationale werven en handelaren presenteren op boot 2009 hun boten en jachten. Zij tonen in zes hallen 1800 schepen.

Terwijl grote en luxueus uitgeruste motorjachten¸ net als voorheen¸ hun weg naar de internationale klanten vinden¸ is de vraag naar middelgrote motorjachten verminderd.

Deze ontwikkelingen worden ook op boot 2009 weerspiegeld: alleen al in de grote jachten hal 6 zullen zon 70 jachten in de lengte tot 30 meter voor anker gaan. Circa 40 jachten komen met bijzondere transporten op eigen kiel naar de tentoonstelling.

Alles bij elkaar zijn er op boot 2009 in Düsseldorf 250 handelaren en importeurs die motorboten en jachten tentoonstellen in de Hallen 4 tot 6¸ 9 en delen van Hal 10 en Hal 15.

Bij de Superyachtshow in Hal 7a en op de begane grond van Hal 7 zijn circa 100 exposanten te vinden met actuele ontwerpen¸ modellen en dienstverlening op het gebied van de superjachtbouw. Daarbij zijn vier gemeenschappelijke inzendingen: Deutsche Yachten- German Yachting Industry Pool¸ een gezamenlijke presentatie van de Fédération Industries Nautiques¸ AMIA- Arab Marine Industry Association en de HISWA Holland Yachting Group.

Zeiljachthallen goed bezet
Goed bezet zijn ook de de zeilsporthallen 16 en 17 met 150 exposanten.

Van Bavaria tot Wauquiez zijn alle merken die ook maar iets te betekenen hebben in de zeilwereld¸ op boot 2009 vertegenwoordigd.

Wat voor boten en jachten geldt¸ is ook van toepassing op alle producten rondom de schepen: scheepsuitrusting¸ -toebehoren¸
-elektronica¸ motoren en technische uitrusting zijn op eersteklas niveau vertegenwoordigd. 400 exposanten vertegenwoordigen dit aanbod in de Hallen 10¸ 11 en 12.

Duiken blijft een trendsport
Met 350 exposanten en zon 70.000 bezoekers vormt het aanbod voor duiksportliefhebbers in Düsseldorf al heel lang s werelds grootste consumentenbeurs. Bij de grote namen uit de duikwereld zien we in Düsseldorf Aqualong¸ Balzer¸ Bauer compressoren¸ Cressi¸ Camaro¸ Mares¸ Johnson Outdoor en Beuchat en organisaties zoals PADI¸ Barakuda of het Verband Deutscher Sporttaucher. Maar ook duikgebieden en bestemmingen van over de hele wereld¸ van Azië tot de Stille Zuidzee¸ kleding¸ opleidingen¸ primeurs op het gebied van onderwaterfotografie en film. Dit alles brengt boot Düsseldorf bij elkaar in één hal op 20.000 m2 tentoonstellingsoppervlak.

Ter gelegenheid van de 40-ste verjaardag van boot-Düsseldorf zal de grand old man en pionier van de duiksport het duiksportcentrum in Hal 3 bezoeken en daar op 23 januari temidden van watersporters en duikers zijn 90-ste verjaardag vieren: Prof. Hans Hass. Hij zal¸ samen met zijn vrouw Lotte¸ op deze dag¸ en ook op zaterdag 24 januari¸ beschikbaar zijn voor gesprekken¸ zijn boeken presenteren en handtekeningen uitdelen.

Maritieme reismarkt is in topvorm
De maritieme reismarkt presenteert zich uitstekend gepositioneerd op boot 2009 .
Wie een geschikte bestemming zoekt voor de komende watersportvakantie¸ een boot wil huren of een opleiding wil gaan volgen¸ moet de Hallen 13 en 14 bezoeken. Hier presenteren 350 exposanten hun diensten op al deze gebieden.

Opgave voor de toekomst: belevingswerelden vormgeven vakinformatie bieden
boot-Düsseldorf ziet het als een belangrijke opgave om nieuwe doelgroepen te interesseren¸ niet alleen voor de tentoonstelling¸ maar ook voor de watersport en de watersportindustrie. Goetz-Ulf Jungmichel wil zich daar sterk voor maken: We zullen in de toekomst nog meer inzetten op aantrekkelijke belevingswerelden rond de maritieme vrijetijdsbesteding¸ om zowel nieuwkomers als de vaste bezoekers van boot-Düsseldorf het veelvoud aan watersporten informatief en onderhoudend te presenteren.

De complete Hal 1 is gewijd aan jonge beginners. In deze hal zijn twee populaire belevingswerelden bij elkaar tot stand gebracht: het Segel Center en de Beach World. Met show¸ infotainment¸ sportsterren en sterretjes¸ klasseorganisaties¸ verenigingen en surf- en zeilscholen. In de naastliggende Hal 2 tonen de handelaren de daarbij behorende eigentijdse uitrustingen voor het zeilen¸ surfen¸ kitesurfen en wakeboarden alsook moderne strandsportactiviteiten.

Tips voor beginners in de mobiele watersport zijn te vinden op het actiepodium Wassersport Mobil¸ in Hal 4. Het zwaartepunt op dit thema-eiland zijn de uitrusting en toebehoren die men op¸ aan en achter het eigen voertuig kan transporteren¸ zoals motorboten¸ jetskis¸ waterskis of kanos en kajaks.

In Hal 13 speelt de Blaue Urlaubswelt in op het reisseizoen 2009. Experts op het gebied van watersport en toerisme laten in de omlijsting van een aantrekkelijk podiumprogramma een veelvoud aan mogelijkheden zien om een vakantie bij¸ aan of op het water te beleven.
Direct daarnaast vindt de bootbezoeker een nieuw themapark¸ de World of Paddling¸ met een uitgebreid informatieaanbod en acties op het gebied van kanosport¸ kanotoerisme en roeien

Het Sportfisher Center presenteert in Hal 12 hengels¸ molens en uitrusting en toont de meest sprekende gebieden voor sportvissers..

Klassieke schepen of schepen naar klassiek ontwerp¸ ambachtelijk en met de hand gebouwd met traditionele materialen zoals hout zijn te vinden op de Classic Show in Hal 15.

Last but not least: liefhebbers van maritieme kunst zijn weer welkom in de Galeria boot-Düsseldorf. Een dertigtal galeries en kunstenaars stellen zich met hun werken aan de bootbezoekers voor in Hal 7.

Dit alles en meer biedt boot 2009 haar internationale bezoekers van 17 tot en met 25 januari¸ dagelijks van 10.00 tot 18.00 uur. Een dagkaart kost 15¸00¸ een twee dagenkaart 23¸00. De catalogus van boot 2009 is te verkrijgen voor 7¸00. De toegangskaarten geven recht op gratis openbaar vervoer van en naar de beurs met de vervoersmiddelen van de VRR Verkehrsverbund Rhein-Ruhr. Kaarten zijn in de voorverkoop online verkrijgbaar bij de beursorganisatie: www.boot.de

Het internet portaal www.boot.de houdt bezoekers en geïnteresseerden steeds actueel op de hoogte van de beurs¸ de branche en belangrijke gebeurtenissen.
.

NKB Bondsbureau
Postbus 2656
3430 GB Nieuwegein
030 7513750 / info@nkb.nl
Copyright