FloraHolland
FloraHolland Chrysantendag: virtuele wereld heeft echte wereld nodig
FLORAHOLLAND, 11 november 2008 (persbericht) - Thema van de
Chrysantendag, die FloraHolland op 6 november voor aanvoerders,
exporteurs/groothandelaren en veredelaars organiseerde, was
`Virtualisering in beeld'. De virtualisering van de sierteeltsector
heeft de afgelopen jaren een behoorlijke vlucht genomen. Digitale
informatieuitwisseling is van belang om nu, maar juist ook in de
toekomst, flexibel in te kunnen spelen op de marktvraag en de
ontwikkelingen in de markt. Maar wat is nu de stand van zaken in
virtualisering en wat kan de sector er in de toekomst van verwachten?
"Virtualisering is overal om ons heen, en dichterbij dan we denken",
aldus Leontine Brugmans, productmanager FloraHolland. Ze nam de
aanwezigen mee in de digitale ontwikkelingen bij FloraHolland, van
aanvoeren en keuren tot veilen en logistiek.
Richard Lamb, trendwatcher en expert in E-commerce en ICT, gaf de
aanwezigen een stoomcursus trendwatchen. "Na het poldermodel is
Nederland rijp voor het brainstormmodel", aldus Lamb. Speerpunten in
zijn betoog waren innovatie en de zoektocht naar trends die leiden tot
gedragsverandering.
Sandra Könings, trendanalist mode, wonen en horti, maakte een
praktische en begrijpelijke vertaling naar het product zelf en de
consument. Könings gaf aan dat virtualisering een technische
vernieuwing is die snel gaat, maar dat menselijke creativiteit altijd
nodig blijft om vooruitgang te boeken. De stroomuitval tijdens haar
presentatie was een goed voorbeeld van het feit dat de virtuele wereld
alleen kan bestaan naast de echte wereld. "Vernieuwingen als `Glow in
the dark'-chrysanten", zei Könings, "zouden vanmiddag goed van pas
komen. In een tijd van voortschrijdende technische ontwikkelingen zijn
bloemen juist de tastbare producten waaraan consumenten behoefte
hebben".
Bij de foto: `Nederland rijp voor brainstormmodel', aldus trendwatcher
Richard Lamb.