FloraHolland


FloraHolland Chrysantendag: virtuele wereld heeft echte wereld nodig

FLORAHOLLAND, 11 november 2008 (persbericht) - Thema van de Chrysantendag, die FloraHolland op 6 november voor aanvoerders, exporteurs/groothandelaren en veredelaars organiseerde, was `Virtualisering in beeld'. De virtualisering van de sierteeltsector heeft de afgelopen jaren een behoorlijke vlucht genomen. Digitale informatieuitwisseling is van belang om nu, maar juist ook in de toekomst, flexibel in te kunnen spelen op de marktvraag en de ontwikkelingen in de markt. Maar wat is nu de stand van zaken in virtualisering en wat kan de sector er in de toekomst van verwachten? "Virtualisering is overal om ons heen, en dichterbij dan we denken", aldus Leontine Brugmans, productmanager FloraHolland. Ze nam de aanwezigen mee in de digitale ontwikkelingen bij FloraHolland, van aanvoeren en keuren tot veilen en logistiek.

Richard Lamb, trendwatcher en expert in E-commerce en ICT, gaf de aanwezigen een stoomcursus trendwatchen. "Na het poldermodel is Nederland rijp voor het brainstormmodel", aldus Lamb. Speerpunten in zijn betoog waren innovatie en de zoektocht naar trends die leiden tot gedragsverandering.
Sandra Könings, trendanalist mode, wonen en horti, maakte een praktische en begrijpelijke vertaling naar het product zelf en de consument. Könings gaf aan dat virtualisering een technische vernieuwing is die snel gaat, maar dat menselijke creativiteit altijd nodig blijft om vooruitgang te boeken. De stroomuitval tijdens haar presentatie was een goed voorbeeld van het feit dat de virtuele wereld alleen kan bestaan naast de echte wereld. "Vernieuwingen als `Glow in the dark'-chrysanten", zei Könings, "zouden vanmiddag goed van pas komen. In een tijd van voortschrijdende technische ontwikkelingen zijn bloemen juist de tastbare producten waaraan consumenten behoefte hebben".

Bij de foto: `Nederland rijp voor brainstormmodel', aldus trendwatcher Richard Lamb.