Blauw Research
---
Consument wil duidelijkheid over kosten financiële producten
Invoering van kosten- en beloningstransparantie
Rotterdam , 11 november 2008
Vanaf 1 januari 2009 wil minister Bos van Financiën de regeling
kosten- en beloningstransparantie invoeren in de financiële sector.
Doel van deze regeling is om consumenten meer inzicht te geven aan de
kosten die men betaalt voor de tussenpersonen. Daarnaast worden er
geen bonussen meer betaald aan tussenpersonen voor de verkoop van
financiële producten. Onderzoekbureau Blauw Research heeft onderzocht
wat de mening van de consument en die van de tussenpersonen is op deze
regeling. Wanneer de regeling inderdaad per 1 januari a.s. gaat gelden
wat zal er dan nog meer veranderen in de financiële sector?
Consument wil openheid van kosten
Consumenten hebben wat kosten betreft vooral behoefte aan
duidelijkheid. Zij vinden het belangrijk dat er wordt ingespeeld op
hun persoonlijke situatie en dat een goede keuze wordt gemaakt. Men
wil achteraf niet voor verrassingen komen te staan en addertjes onder
het gras of kleine lettertjes tegenkomen. Men hecht in deze tijden
veel aan eerlijkheid bij de keuze voor een financiële instelling. Maar
liefst 95 procent van de consumenten vindt openheid over de kosten die
hij zelf moet betalen belangrijk. Consumenten willen vooral weten wat
de maandelijks te betalen premie is, welke kosten in rekening worden
gebracht bij het afsluiten van het product en wat de kosten zijn bij
tussentijdse beëindiging. Daarna wil 57 procent ook weten wat de
vergoeding is voor de tussenpersoon.
Advies moet kwalitatief beter en duidelijker
Van de ondervraagde tussenpersonen is 60 procent goed op de hoogte van
de ontwikkelingen rondom beloningstransparantie. Tussenpersonen zijn
van mening dat de regeling er komt om de consument duidelijk te
vertellen dat in financiële producten kosten zitten die hij/zij
indirect betaalt en dat de consument beschermd moet worden tegen
verkeerde adviezen of provisie gedreven cowboys. Kortom, advies moet
kwalitatief beter en duidelijker. Bij het opstellen van de nieuwe
regelgeving is volgens 88 procent van de tussenpersonen onvoldoende
rekening gehouden met de positie van het intermediair. Van de
ondervraagden gelooft 80 procent niet dat de consument daadwerkelijk
om transparantie vraagt.
Intermediair moet toegevoegde waarde tonen
De verwachtingen van consumenten zijn hoog. 69 procent verwacht dat de
nieuwe regelgeving voor meer inzicht zorgt in financiële producten.
Inzicht in vergoeding zal hun vertrouwen in de tussenpersoon ten goede
komen. Een kwart van de consumenten (26%) wil niet betalen voor
advies. Tussenpersonen moeten dus hun toegevoegde waarde tonen en het
zal duidelijk moeten worden dat consumenten ook betalen aan banken en
verzekeraars voor hun diensten. Zeker omdat maar liefst 39 procent van
de consumenten van mening is dat ze beter rechtstreeks bij bank of
verzekeraar kunnen sluiten, omdat dit goedkoper is. De tussenpersonen
zien de toekomst somber in. 55 procent verwacht niet dat de positie
van tussenpersonen zal verbeteren door de invoering van transparantie.
Als tussenpersonen denken aan de organisatie veranderingen die gepaard
gaan met de invoering van transparantie dan voorziet men enerzijds
meer administratieve werkzaamheden (70 procent) en anderzijds het feit
dat men inzicht moet geven over alle kosten en provisie (70 procent).
Over het onderzoek
Het onderzoek richt zich op hypotheekadviserende intermediairs
enerzijds en consumenten anderzijds. Binnen de consumenten is
onderscheid gemaakt tussen algemeen Nederlands publiek en Nederlanders
die tussen juni en september een hypotheek hebben (over-)gesloten.
Gekozen is om de doelgroep intermediairs af te bakenen tot
intermediairs die zich bezig houden met hypotheekadvies en jaarlijks
ten minste twintig hypotheken afsluiten. In totaal hebben 438
intermediairs online deelgenomen aan het onderzoek en 1006
consumenten, waarvan 205 recente afsluiters.