Blauw Research


---

Consument wil duidelijkheid over kosten financiële producten Invoering van kosten- en beloningstransparantie Rotterdam , 11 november 2008

Vanaf 1 januari 2009 wil minister Bos van Financiën de regeling kosten- en beloningstransparantie invoeren in de financiële sector. Doel van deze regeling is om consumenten meer inzicht te geven aan de kosten die men betaalt voor de tussenpersonen. Daarnaast worden er geen bonussen meer betaald aan tussenpersonen voor de verkoop van financiële producten. Onderzoekbureau Blauw Research heeft onderzocht wat de mening van de consument en die van de tussenpersonen is op deze regeling. Wanneer de regeling inderdaad per 1 januari a.s. gaat gelden wat zal er dan nog meer veranderen in de financiële sector?

Consument wil openheid van kosten
Consumenten hebben wat kosten betreft vooral behoefte aan duidelijkheid. Zij vinden het belangrijk dat er wordt ingespeeld op hun persoonlijke situatie en dat een goede keuze wordt gemaakt. Men wil achteraf niet voor verrassingen komen te staan en addertjes onder het gras of kleine lettertjes tegenkomen. Men hecht in deze tijden veel aan eerlijkheid bij de keuze voor een financiële instelling. Maar liefst 95 procent van de consumenten vindt openheid over de kosten die hij zelf moet betalen belangrijk. Consumenten willen vooral weten wat de maandelijks te betalen premie is, welke kosten in rekening worden gebracht bij het afsluiten van het product en wat de kosten zijn bij tussentijdse beëindiging. Daarna wil 57 procent ook weten wat de vergoeding is voor de tussenpersoon.

Advies moet kwalitatief beter en duidelijker
Van de ondervraagde tussenpersonen is 60 procent goed op de hoogte van de ontwikkelingen rondom beloningstransparantie. Tussenpersonen zijn van mening dat de regeling er komt om de consument duidelijk te vertellen dat in financiële producten kosten zitten die hij/zij indirect betaalt en dat de consument beschermd moet worden tegen verkeerde adviezen of provisie gedreven cowboys. Kortom, advies moet kwalitatief beter en duidelijker. Bij het opstellen van de nieuwe regelgeving is volgens 88 procent van de tussenpersonen onvoldoende rekening gehouden met de positie van het intermediair. Van de ondervraagden gelooft 80 procent niet dat de consument daadwerkelijk om transparantie vraagt.

Intermediair moet toegevoegde waarde tonen
De verwachtingen van consumenten zijn hoog. 69 procent verwacht dat de nieuwe regelgeving voor meer inzicht zorgt in financiële producten. Inzicht in vergoeding zal hun vertrouwen in de tussenpersoon ten goede komen. Een kwart van de consumenten (26%) wil niet betalen voor advies. Tussenpersonen moeten dus hun toegevoegde waarde tonen en het zal duidelijk moeten worden dat consumenten ook betalen aan banken en verzekeraars voor hun diensten. Zeker omdat maar liefst 39 procent van de consumenten van mening is dat ze beter rechtstreeks bij bank of verzekeraar kunnen sluiten, omdat dit goedkoper is. De tussenpersonen zien de toekomst somber in. 55 procent verwacht niet dat de positie van tussenpersonen zal verbeteren door de invoering van transparantie. Als tussenpersonen denken aan de organisatie veranderingen die gepaard gaan met de invoering van transparantie dan voorziet men enerzijds meer administratieve werkzaamheden (70 procent) en anderzijds het feit dat men inzicht moet geven over alle kosten en provisie (70 procent).

Over het onderzoek
Het onderzoek richt zich op hypotheekadviserende intermediairs enerzijds en consumenten anderzijds. Binnen de consumenten is onderscheid gemaakt tussen algemeen Nederlands publiek en Nederlanders die tussen juni en september een hypotheek hebben (over-)gesloten. Gekozen is om de doelgroep intermediairs af te bakenen tot intermediairs die zich bezig houden met hypotheekadvies en jaarlijks ten minste twintig hypotheken afsluiten. In totaal hebben 438 intermediairs online deelgenomen aan het onderzoek en 1006 consumenten, waarvan 205 recente afsluiters.