Gemeente Lopik

Programmabegroting 2009 vastgesteld

De raad van de gemeente Lopik heeft op 4 november 2008 de programmabegroting 2009 vastgesteld. In de begroting geeft het gemeentebestuur aan wat het wil bereiken, wat het daarvoor gaat doen en wat het mag kosten. Ook zijn prestatieafspraken opgenomen, zodat beter kan worden getoetst wat uiteindelijk van de afgesproken doelstellingen is gerealiseerd. De begroting kunt u raadplegen op deze website onder de knop Beleid > Financiële informatie.

Hieronder treft u een beknopte samenvatting aan.

Financieel gezond

De gemeente Lopik is financieel gezond en er is sprake van een financieel duurzaam evenwicht. De gemeentelijke inkomsten zijn hoger dan de gemeentelijke uitgaven, waardoor de begroting 2009 een overschot heeft van 99.401,-. Met het overschot wordt de financiële positie structureel versterkt, waardoor wij ook op de lange termijn de voorzieningen voor onze inwoners in stand kunnen houden. Daarnaast biedt het overschot ruimte voor een aantal nieuwe ontwikkelingen.

Tarieven en belastingen

* De bouwleges en toeristenbelasting worden niet verhoogd.
* Bij de afvalstoffenheffing en het rioolrecht handhaven we het uitgangspunt dat de tarieven de kosten 100% moeten dekken.
* Alle overige tarieven en belastingen worden verhoogd met een inflatiecorrectie van +2,75%.

Nieuwe ontwikkelingen

* Wegen
Aan het budget voor het onderhoud van de wegen wordt 150.000,- toegevoegd. Daarnaast wordt een Wegenbeleidsplan opgesteld, waarvoor 40.000,- is geraamd.

* Openbaar groen
Voor het opstellen van een onderhoudsplan voor het openbaar groen is 30.000,- beschikbaar.

* Water
Om de kwaliteit van het oppervlaktewater op het vereiste niveau te brengen, wordt een Waterplan uitgevoerd. Hiervoor is 20.000,- gereserveerd.

* Starters op woningmarkt
Om het starters op de woning markt mogelijk te blijven maken een hypotheek te krijgen, wordt de Starterslening in 2009 gecontinueerd.

* Digitaal Loket
Sinds 1 oktober 2007 hoeft u voor een verhuizing, uittreksel bevolkingsadministratie, het aan- of afmelden van hondenbelasting en het aanmelden van grofvuil niet meer naar het gemeentehuis. Op elk gewenst moment kunt u voor deze 4 producten 7 dagen per week, 24 uur per dag terecht op het Digitaal Loket op www.lopik.nl. Doel is dat u 65% van de gemeentelijke producten en diensten via het Digitaal Loket kunt afnemen. Voor deze uitbreiding heeft de raad 30.000,- beschikbaar gesteld. Vanzelfsprekend blijven wij onze producten en diensten ook op het gemeentehuis aanbieden.

Eindejaarsuitkering minima

Alle huishoudens met een inkomen tot 120% van het minimuminkomen ontvangen dit jaar een eindejaarsuitkering van 50,-. Huishoudens met een bijstandsuitkering of huishoudens die gebruikmaken van andere minimaregelingen ontvangen dit bedrag vanzelf op hun rekening. Daarnaast is hiervoor vanaf 24 november 2008 een aanvraagformulier beschikbaar op onze website of bij de receptie van het gemeentehuis.

Plannen gemeenteraad

* Berichtgeving over raadsbesluiten
Op de gemeentepagina in het Zenderstreeknieuws vindt u onder andere de agendas van de commissie- en raadsvergaderingen. De raad gaat deze informatie uitbreiden met een toelichting op de genomen besluiten.

* Vraag om tweede wijkagent
De wijkagent houdt elke dinsdag van 12.00 tot 20.00 uur spreekuur. De raad wil over de mogelijkheden van een tweede wijkagent graag spreken met de wijkchef van de politie.

* Voorlichting gevaren alcohol en drugs
De raad stelt 1.000,- beschikbaar om jaarlijks voorlichting te geven over de gevaren van alcohol en drugs voor kinderen.