Programmabegroting 2009 vastgesteld
De raad van de gemeente Lopik heeft op 4 november 2008 de
programmabegroting 2009 vastgesteld. In de begroting geeft het
gemeentebestuur aan wat het wil bereiken, wat het daarvoor gaat doen
en wat het mag kosten. Ook zijn prestatieafspraken opgenomen, zodat
beter kan worden getoetst wat uiteindelijk van de afgesproken
doelstellingen is gerealiseerd. De begroting kunt u raadplegen op deze
website onder de knop Beleid > Financiële informatie.
Hieronder treft u een beknopte samenvatting aan.
Financieel gezond
De gemeente Lopik is financieel gezond en er is sprake van een
financieel duurzaam evenwicht. De gemeentelijke inkomsten zijn hoger
dan de gemeentelijke uitgaven, waardoor de begroting 2009 een
overschot heeft van 99.401,-. Met het overschot wordt de financiële
positie structureel versterkt, waardoor wij ook op de lange termijn de
voorzieningen voor onze inwoners in stand kunnen houden. Daarnaast
biedt het overschot ruimte voor een aantal nieuwe ontwikkelingen.
Tarieven en belastingen
* De bouwleges en toeristenbelasting worden niet verhoogd.
* Bij de afvalstoffenheffing en het rioolrecht handhaven we het
uitgangspunt dat de tarieven de kosten 100% moeten dekken.
* Alle overige tarieven en belastingen worden verhoogd met een
inflatiecorrectie van +2,75%.
Nieuwe ontwikkelingen
* Wegen
Aan het budget voor het onderhoud van de wegen wordt 150.000,-
toegevoegd. Daarnaast wordt een Wegenbeleidsplan opgesteld,
waarvoor 40.000,- is geraamd.
* Openbaar groen
Voor het opstellen van een onderhoudsplan voor het openbaar groen
is 30.000,- beschikbaar.
* Water
Om de kwaliteit van het oppervlaktewater op het vereiste niveau te
brengen, wordt een Waterplan uitgevoerd. Hiervoor is 20.000,-
gereserveerd.
* Starters op woningmarkt
Om het starters op de woning markt mogelijk te blijven maken een
hypotheek te krijgen, wordt de Starterslening in 2009
gecontinueerd.
* Digitaal Loket
Sinds 1 oktober 2007 hoeft u voor een verhuizing, uittreksel
bevolkingsadministratie, het aan- of afmelden van hondenbelasting
en het aanmelden van grofvuil niet meer naar het gemeentehuis. Op
elk gewenst moment kunt u voor deze 4 producten 7 dagen per week,
24 uur per dag terecht op het Digitaal Loket op www.lopik.nl. Doel
is dat u 65% van de gemeentelijke producten en diensten via het
Digitaal Loket kunt afnemen. Voor deze uitbreiding heeft de raad
30.000,- beschikbaar gesteld. Vanzelfsprekend blijven wij onze
producten en diensten ook op het gemeentehuis aanbieden.
Eindejaarsuitkering minima
Alle huishoudens met een inkomen tot 120% van het minimuminkomen
ontvangen dit jaar een eindejaarsuitkering van 50,-. Huishoudens met
een bijstandsuitkering of huishoudens die gebruikmaken van andere
minimaregelingen ontvangen dit bedrag vanzelf op hun rekening.
Daarnaast is hiervoor vanaf 24 november 2008 een aanvraagformulier
beschikbaar op onze website of bij de receptie van het gemeentehuis.
Plannen gemeenteraad
* Berichtgeving over raadsbesluiten
Op de gemeentepagina in het Zenderstreeknieuws vindt u onder
andere de agendas van de commissie- en raadsvergaderingen. De raad
gaat deze informatie uitbreiden met een toelichting op de genomen
besluiten.
* Vraag om tweede wijkagent
De wijkagent houdt elke dinsdag van 12.00 tot 20.00 uur spreekuur.
De raad wil over de mogelijkheden van een tweede wijkagent graag
spreken met de wijkchef van de politie.
* Voorlichting gevaren alcohol en drugs
De raad stelt 1.000,- beschikbaar om jaarlijks voorlichting te
geven over de gevaren van alcohol en drugs voor kinderen.
Gemeente Lopik