Vrije Universiteit Amsterdam

Antisociaal gedrag: Ontwikkeling en consequenties


* Startdatum 11-11-2008


* Tijd 15.45


* Locatie Aula


* Titel Antisocial Behaviors. Courses and Consequences from Toddlerhood to Late Adolescence


* Plaats Aula


* Spreker M. Timmermans


* Promotor prof.dr. J.M. Koot


* Onderdeel Faculteit der Psychologie en Pedagogiek


* Wetenschapsgebied Psychologie, pedagogiek en onderwijs


* Evenementtype Promotie

Maartje Timmermans onderzocht de ontwikkeling van antisociaal gedrag bij kinderen van 2 tot 18 jaar door middel van een vragenlijstenonderzoek. In haar proefschrift behandelt de promovenda zowel het verloop in gedragsproblemen als het verband tussen subtypen van antisociaal gedrag en later onaangepast gedrag op 18 jaar.

Timmermans bestudeerde de rol van stressvolle gebeurtenissen in de continuïtiteit van antisociaal gedrag. Zij vond niet alleen dat stressvolle gebeurtenissen al op jonge leeftijd antisociaal gedrag kunnen uitlokken maar dat andersom antisociaal gedrag ook de kans op (nieuwe) stressvolle gebeurtenissen verhoogt. Bovendien bleken in deze cyclus van wederzijdse beïnvloeding ook symptomen van depressie en angst toe te nemen.

Tevens bekeek zij of antisociale kinderen met wie het later beter gaat al in de kindertijd verschillen van kinderen met chronische gedragsproblemen. Vergeleken met laatstgenoemden bleken kinderen met wie het later beter gaat minder last te hebben van ADHD symptomen en een betere taalontwikkeling door te maken. Zij bleken ook minder problemen in sociale relaties te hebben, minder blootgesteld te worden aan opvoedingstress bij de ouders en in minder slecht functionerende gezinnen op te groeien.

Tenslotte concludeerde Timmermans dat niet alle subtypen van antisociaal gedrag in gelijke mate bijdragen aan later onaangepast gedrag. Een deviante ontwikkeling in destructief gedrag (o.a. fysieke agressie) lijkt, in tegenstelling tot opstandigheid, een belangrijke voorspeller van risicovol seksueel gedrag en middelengebruik op 18 jaar. Vroegkinderlijke opstandigheid speelt daarentegen wel een basale, meer indirecte rol als motor van ernstigere vormen van antisociaal gedrag, die op hun beurt kunnen resulteren in delinquentie en falen op school.