Antisociaal gedrag: Ontwikkeling en consequenties
* Startdatum 11-11-2008
* Tijd 15.45
* Locatie Aula
* Titel Antisocial Behaviors. Courses and Consequences from
Toddlerhood to Late Adolescence
* Plaats Aula
* Spreker M. Timmermans
* Promotor prof.dr. J.M. Koot
* Onderdeel Faculteit der Psychologie en Pedagogiek
* Wetenschapsgebied Psychologie, pedagogiek en onderwijs
* Evenementtype Promotie
Maartje Timmermans onderzocht de ontwikkeling van antisociaal gedrag
bij kinderen van 2 tot 18 jaar door middel van een
vragenlijstenonderzoek. In haar proefschrift behandelt de promovenda
zowel het verloop in gedragsproblemen als het verband tussen subtypen
van antisociaal gedrag en later onaangepast gedrag op 18 jaar.
Timmermans bestudeerde de rol van stressvolle gebeurtenissen in de
continuïtiteit van antisociaal gedrag. Zij vond niet alleen dat
stressvolle gebeurtenissen al op jonge leeftijd antisociaal gedrag
kunnen uitlokken maar dat andersom antisociaal gedrag ook de kans op
(nieuwe) stressvolle gebeurtenissen verhoogt. Bovendien bleken in deze
cyclus van wederzijdse beïnvloeding ook symptomen van depressie en
angst toe te nemen.
Tevens bekeek zij of antisociale kinderen met wie het later beter gaat
al in de kindertijd verschillen van kinderen met chronische
gedragsproblemen. Vergeleken met laatstgenoemden bleken kinderen met
wie het later beter gaat minder last te hebben van ADHD symptomen en
een betere taalontwikkeling door te maken. Zij bleken ook minder
problemen in sociale relaties te hebben, minder blootgesteld te worden
aan opvoedingstress bij de ouders en in minder slecht functionerende
gezinnen op te groeien.
Tenslotte concludeerde Timmermans dat niet alle subtypen van
antisociaal gedrag in gelijke mate bijdragen aan later onaangepast
gedrag. Een deviante ontwikkeling in destructief gedrag (o.a. fysieke
agressie) lijkt, in tegenstelling tot opstandigheid, een belangrijke
voorspeller van risicovol seksueel gedrag en middelengebruik op 18
jaar. Vroegkinderlijke opstandigheid speelt daarentegen wel een
basale, meer indirecte rol als motor van ernstigere vormen van
antisociaal gedrag, die op hun beurt kunnen resulteren in delinquentie
en falen op school.
Vrije Universiteit Amsterdam