Sterke halfjaarcijfers voor Vodafone Nederland

11/11/2008 08:43

Vodafone Libertel NV

11 november 2008 - Vodafone Nederland heeft vandaag wederom sterke en gezonde halfjaarresultaten gepresenteerd. Zowel klantaantallen als gebruik groeiden. EBITDA slonk licht als gevolg van eenmalige kosten voor de verhuizing naar een tweede hoofdkantoor in Amsterdam en het effect van de competitieve marktsituatie op acquisitie- en retentiekosten.

Financiële samenvatting:


- Operationele omzet van EUR 958 miljoen (YoY groei van 7%)


- Operationele winst (EBITDA) van EUR 305 miljoen (YoY daling van 3%)


- Gemiddelde omzet per klant (ARPU) van EUR 35,6 per maand met een postpaid ARPU van EUR 55,1 en prepaid ARPU van EUR 9,3


- Het totaal aantal klanten bedroeg 4.463.000 waarvan 2.576.000 (57,7%) abonnees


- Aantal belminuten van 4,368 miljoen (YoY groei van 12%)

Guy Laurence, CEO van Vodafone Nederland: "Ik ben erg blij met deze uitstekende resultaten en trots dat we ook in de huidige marktomstandigheden blijven vasthouden aan onze strategie. Onze ambitie om klanten voorop te stellen bij alles wat we doen is een beproefde methode voor duurzaam succes. De halfjaarresultaten die we vandaag publiceren laten zien dat we harder blijven groeien dan de markt, zowel in omzet als in klanttevredenheid."

Enkele mijlpalen van de laatste 6 maanden:


- In april toonden metingen van het Agentschap Telecom aan dat Vodafone een UMTS-dekking van 100% had. De metingen waren een evaluatie van de UMTS-licenties die de regering in 2000 toekende. Vodafone's snelle netwerk wordt momenteel klaargemaakt voor de volgende stap richting downloadsnelheden tot 7,2 Mbps.


- De herinrichting van alle 89 Vodafone Winkels ligt goed op schema met al 82 winkels in de compleet nieuwe 'look en feel'. Daarnaast zullen in november 2008 een totaal van 10 Vodafone Winkels uitgerust zijn met een In Shop Repair desk voor toestelreparaties 'terwijl u wacht'.


- Op het online vlak is de eerste Mobile Clicks competitie voor internet start-ups gehouden. De winnaars kregen een totaal van EUR 100.000 aan prijzengeld en werden bekendgemaakt tijdens het jaarlijkse Picnic event in Amsterdam. Daarnaast maakte Vodafone advertentie banners mogelijk op zijn Vodafone live! portal. Adidas, Johnson?, NS en Peugeot waren de eerste merken die dit medium gebruikten.


- In mei opende Vodafone de deuren van zijn tweede hoofdkantoor in Amsterdam Sloterdijk voor de eerste werknemers. Op 1 september, de officiële openingsdatum, bood het QPort 'open office' onderdak aan circa 300 medewerkers waaronder de meerderheid van het General Management Team. Om de banden met de stad te versterken, is Vodafone lid geworden van Amsterdam Partners, ECP.nl, founding partner van Mobile Monday Amsterdam en hoofdsponsor van Picnic.


- Om een de grote werving van 200 nieuwe medewerkers voor het nieuwe hoofdkantoor in Amsterdam te ondersteunen, is tijdens de zomer de grote "Hallo Amsterdam" campagne in Amsterdam en omgeving gestart. Hiermee stelde Vodafone zich voor aan de stad en haar bewoners. Dit werd ondersteund door Vodafone's sponsoring van het 'Poëzie in het Park' festival in de zomer en werd in september afgerond met het gesponsorde kunstproject "NegenStraatjesROOD" dat als cadeau aan de stad en de bewoners werd gegeven.


- In juli verlaagde Vodafone als eerste zijn standaard SMS roaming tarief naar het ongeëvenaarde niveau van 29 eurocent, geldig in 42 landen op alle mobiele netwerken. Het verplichte Eurotariff, geldig voor niet-Vodafone Passport klanten, werd verlaagd naar 55 eurocent voor bellen en 26 eurocent voor het ontvangen van telefoontjes.


- Op het strategische vlak m.b.t. mobilizing the internet, is een grote stap gezet met de introductie van 'flatfee' abonnementen voor laptopgebruikers die kostenbeheersing vooropstellen. Met de verschillende prijsplannen die er nu zijn, wordt mobiel en flexibel werken mogelijk voor elk type klant.





http://www.vodafone.nl