'Zonder extra innovatie verliest Nederland concurrentieslag'

13/11/2008 09:15

VOC Uitgevers

Ambitie onder de kaasstolp ziet kansen voor derde Gouden Eeuw

Harry Hendriks: 'Zonder extra innovatie verliest Nederland concurrentieslag'

'De huidige economische tegenwind plaatst bedrijven voor een grote uitdaging. Zonder extra innovatieve slagkracht gaat Nederland geheid de slag verliezen. Wij voelen die druk al wat langer aan den lijve: meer dan de helft van de omzet van Philips stoelt op producten die twee jaar geleden nog niet eens bestonden.' Deze uitspraak heeft Philips-topman Harry Hendriks dinsdag 11 november gedaan bij de presentatie van het boek Ambitie onder de kaasstolp.

Het boek dat in Amsterdam officieel werd overhandigd aan Z.K.H. Prins Friso, bevat achttien tweegesprekken tussen topondernemers en topwetenschappers over de toekomst van Nederland. Welke keuzes moet Nederland maken om op langere termijn sterk te staan? Hoe zorgen excellente wetenschap, excellent onderwijs en excellent ondernemerschap samen voor slimme marktinnovaties? Vanuit die centrale vragen hebben 36 topondernemers en topwetenschappers het afgelopen half jaar achttien tweegesprekken gevoerd. Het resultaat van deze ontmoetingen is vervat in de uitgave Ambitie onder de kaasstolp. Enkele duo's in het boek zijn o.a. Hans Wijers - Robbert Dijkgraaf (AkzoNobel/KNAW), Peter de Wit - Rudy Rabbinge (Shell Nederland/Wageningen Universiteit), Dick Boer - Mirjam van Praag (Albert Heijn/UvA), Harold Goddijn - Bert Meijer (TomTom/TU Eindhoven) en Bernard Wientjes - Sijbolt Noorda (VNO-NCW/VSNU).

Onvoldoende investering in talent en R?

De reeks topontmoetingen maakt duidelijk dat er in Nederland nog veel werk aan de winkel is ten aanzien van innovatie. Zo hebben opvallend veel gesprekspartners grote zorg over het onderwijs. Er wordt onvoldoende geïnvesteerd in het talent dat we hebben. Te weinig academici kiezen voor een baan als leraar. Daarbij komt dat Nederland ook buitenlands talent alleen aan zich kan binden als het zich positioneert als een plaats die kennisintensief en ambitieus is. In dat opzicht zijn de huidige geringe uitgaven aan research & development niet uitnodigend. Talentontwikkeling blijft de basis voor alle groei en innovatie.

Kansen bij industrie, energie, water en mobiliteit

Meerdere geïnterviewden missen een heldere visie - en daarmee ook gerichte keuzes en investeringen - in ons land. Meer focus kan ervoor zorgen dat Nederland ook mondiaal scoort met oplossingen op het gebied van duurzaamheid, water, energie en mobiliteit. Diverse CEO's vinden verder dat er te weinig oog is voor het economische en sociale belang van onze industrie. Ook voor al diegenen die liever met hun handen werken blijft maakindustrie van groot belang.

Routekaart voor derde Gouden Eeuw

Peter Nijkamp (voorzitter NWO) presenteert voorafgaand aan de gesprekkenreeks een routekaart voor een derde Gouden Eeuw. Zijn centrale stelling: als we in Nederland wetenschap, onderwijs en ondernemerschap slim met elkaar verbinden, zijn er kansen voor een derde Gouden Eeuw. Alexander Rinnooy Kan verzorgt op persoonlijke titel de uitleiding van het boek met een oproep: Weg onder de kaasstolp!

Een foto van dit onderwerp is (rechtenvrij) beschikbaar op ANP Fotonet (www.anp-photo.com) en zichtbaar op www.perssupport.nl.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.voc-uitgevers.nl/shop.asp


Noot voor de redactie:


Noot voor de redactie,