Ingezonden persbericht


Kwart Nederlanders gaat vanwege kredietcrisis besparen op feestdagen Ruim één op de tien Nederlanders is van plan om cadeau in de bouwmarkt te kopen

Rotterdam ­ 11 november 2008. Ondanks berichten in de media ovver een omzetstijging met sinterklaas, geeft toch een kwart van de Nederlanders aan dit jaar minder geld uit te geven aan sinterklaas dan vorig jaar. Ook geeft een kwart aan minder geld uit te geven aan kerst. Men gaat met name bezuinigen op cadeaus. Verder is ruim één op de tien Nederlanders van plan om een cadeau te kopen in de bouwmarkt. Dit blijkt uit het WoonOmnibus onderzoek van USP Marketing Consultancy onder 577 consumenten.

De kredietcrisis zal gevolgen hebben voor de uitgaven van Nederlanders aan sinterklaas en kerst. Ongeveer een kwart van de Nederlanders geeft aan minder geld uit te geven aan sinterklaas (26%) en kerst (24%). Degene die gaan besparen doen dit met name op cadeaus, aan kerstcadeaus gaat 7% (= 24% * 30%) en aan sinterklaascadeaus 10% (= 26% * 39%) van de Nederlanders minder geld uitgeven dan vorig jaar. Verder geeft 7% (= 24% * 28%) aan minder uit te geven aan eten/snoepgoed voor de kerstdagen.

Gereedschap als cadeau bij de bouwmarkt
Meer dan één op de tien consumenten (12%) is van plan om voor de feestdagen een cadeau te kopen in de bouwmarkt. De bouwmarkten leveren de laatste jaren naast het doe-het-zelf assortiment natuurlijk steeds meer branchevreemde producten, zoals DVD's en fietsen, toch geven de consumenten het meest aan gereedschap als cadeau te gaan kopen bij de bouwmarkt (47%). Ook worden cadeaubonnen, planten en speelgoed genoemd.

In het bijgevoegde artikel vindt u de resultaten en achtergronden van het uitgevoerde onderzoek, wat mogelijk interessant is voor uw blad of website. U bent natuurlijk vrij om redactionele aanpassingen in de tekst te doen. Indien er andere aanpassingen dan tekstueel gewenst zijn, dan graag in overleg met USP.

Wij verzoeken u vriendelijk, indien u overgaat tot publicatie, ons hiervan een bewijsexemplaar toe te sturen. Mocht u verder nog vragen hebben, dan zijn wij bereikbaar via e-mail en op onderstaand adres.

USP Marketing Consultancy
Max Euwelaan 51
3062 MA Rotterdam

K. Joosten, M.Sc.
Telefoon: 010-2066900
E-mail: joosten@usp-mc.nl
Website: www.usp-mc.nl

Technische achtergrond/verantwoording:
Voor het onderzoek van USP Marketing Consultancy zijn 577 online enquêtes afgenomen onder leden van het consumentenpanel DeelUwMening.nl. De enquêtes zijn afgenomen in de maand november 2008. Deze vragen waren onderdeel van de WoonOmnibus, waarin elke maand woontrends en woongedrag worden gevolgd. Organisaties hebben elke maand de mogelijkheid vragen in de WoonOmnibus mee te laten lopen, om zaken van tactische aard in kaart gebracht te krijgen. Voor meer informatie over de WoonOmnibus kunt u contact opnemen met Kitty Joosten (joosten@usp-mc.nl/010-2066900).

De vraagstelling die ten grondslag ligt aan dit persbericht is als volgt geweest:
- Denkt u in verband met de kredietcrisis dit jaar minder geld uit te geven aan sinterklaar/kerst dan vorig jaar?
- Waaraan denkt u minder geld uit te geven?

- Bent u van plan om cadeaus voor kerst of sinterklaas bij een bouwmarkt te kopen?
- Wat bent u van plan om als cadeau te kopen bij een bouwmarkt?