BOVAG Garantie heeft wel degelijk zin

11/11/2008 22:30

Bovag

De Rijdende Rechter heeft gisteravond AutoValk uit Nijverdal in het gelijk gesteld. Het BOVAG-autobedrijf hoeft geen vergoeding te betalen aan een consument die bij het bedrijf een occasion had aangeschaft en daarbij willens en wetens af zag van BOVAG Garantie. De consument had een vergoeding geëist omdat de auto na verloop van tijd kuren ging vertonen.

Auto Valk verkocht medio 2007 een Mégane Scenic 1.5 dci met bijna anderhalve ton op de teller. De koper zag af van de BOVAG Garantie en een afleverbeurt en kreeg daarvoor in ruil een korting van 1.000 euro op de aanschafprijs. Volgens de koper was BOVAG Garantie zinloos omdat het risico al wordt afgedekt door de conformiteitsregel in de wet, die stelt dat een aangeschaft product moet doen wat je er redelijkerwijs van mag verwachten. Vier maanden na aankoop haperden drie van de vier brandstofverstuivers. Auto Valk weigerde het defect voor niets te repareren, er gold immers geen BOVAG Garantie. Wel bood het bedrijf de consument uit coulance aan om, na betaling van 1.000 euro, de garantie met terugwerkende kracht in te laten gaan. De consument maakte van dat aanbod geen gebruik, maar liet de auto bij een ander autobedrijf repareren. Vervolgens wendde deze consument zich tot de Rijdende Rechter om (een deel van) de gemaakte kosten vergoed te krijgen.

Rijdende Rechter mr. Frank Visser oordeelde, na raadpleging van een deskundige, dat het niet ongewoon is dat brandstofverstuivers na 140.000 km de geest geven. Het beroep van de consument op het wettelijk vastgelegde conformiteitsprincipe was dan ook niet terecht, aldus meester Visser.

Voorts stelde de Rijdende Rechter vast dat de consument ruim 7.000 km met de auto had afgelegd, voordat de verstuivers het begaven, waarmee is aangetoond dat het defect aan de Scenic nog niet aanwezig was bij aankoop, zoals de wet vereist.

'Indien de consument BOVAG Garantie had gekregen (en betaald), dan had de zaak geheel anders gelegen, omdat Auto Valk het geconstateerde euvel dan wél kosteloos had moeten verhelpen. In zoverre kan dus niet worden volgehouden dat een dergelijke garantie bij - gebruikte - auto's zinloos is. Integendeel, die garantie is nu juist bedoeld om na aflevering optredende defecten te verhelpen, die op zichzelf niet worden gedekt door de zogenoemde conformiteitsregel van artikel 7.17 van het Burgerlijk Wetboek', aldus meester Visser in zijn uitspraak.

BOVAG is content met de uitspraak. Algemeen directeur Koos Burgman: 'De uitspraak bevestigt de waarde van BOVAG Garantie. Kopen én verkopen van een auto zonder BOVAG Garantie is niet verstandig. Met BOVAG Garantie voorkom je veel gedoe, discussie en een kostbare gang naar de rechter. Daarom zeg ik: vraag om dat BOVAG Garantiebewijs! Vanwege het grote belang van BOVAG Garantie scherpen we de spelregels op 1 januari verder aan. BOVAG-autobedrijven die willen adverteren met zogenoemde meeneemprijzen, zonder BOVAG Garantie dus, mogen daarbij niet langer het BOVAG-logo gebruiken. Voorts zijn de bedrijven verplicht in die advertenties óók de prijs inclusief BOVAG Garantie te vermelden, zo weet de consument altijd waar hij aan toe is.'

EINDE BERICHT





http://www.bovag.nl