Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

Vier generaties op kantoor ­ werkt dat?

Amsterdam, 12 november 2008 ­ Mensen van dezelfde generatie kunnen het op de werkvloer beter met elkaar vinden dan met mensen van andere generaties. Dat is één van de conclusies uit het onderzoek van Ipsos naar verschillende generaties op de werkvloer. Het onderzoek werd in opdracht van Steelcase uitgevoerd onder 2411 Europese kantoorwerkers in Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Hiervan waren er vierhonderd Nederlander.

Elke generatie heeft zo zijn specifieke eigenschappen, maar ook op de werkvloer zijn de verschillen tussen de generaties duidelijk. In het onderzoek zijn er vier generaties gedefinieerd. De traditionele generatie is momenteel tussen de 63 en 80 jaar oud, dit is de kleinste groep zowel in het kantoor als ook binnen de onderzoeksgroep. De babyboomers variëren in leeftijd van 44 tot 62, mensen uit generatie X zijn tussen de 30 en 43 jaar oud en de jongste medewerkers, degenen uit generatie Y (ook wel de Millenniumgeneratie of Einsteingeneratie genoemd) zijn 29 jaar of jonger. De uitkomst van het Ipsos-onderzoek biedt inzicht in het gedrag van de medewerkers uit de verschillende leeftijdsklassen.

Hoe beoordelen we de verschillende generaties?
Collega's uit de babyboomgeneratie worden gezien als wijs, maar kunnen ook autoritair zijn. Generatie X brengt de meest vriendelijke en behulpzame collega's voort. Ze hebben opportunistische trekjes, maar worden over het algemeen zeer positief beoordeeld door hun eigen en andere generaties. Generatie Y wordt als vriendelijk beschouwd, maar is ook het meest opportunistisch van alle generaties, soms ronduit vervelend - dat vinden ze overigens zelf ook - en erg ambitieus. Wijsheid komt met de jaren. Collega's uit de Babyboomgeneratie (44-62 jaar) worden beschouwd als wijs, oogsten de meeste bewondering en zijn voor alle generaties een belangrijke bron van kennis. Alleen generatie Y geeft aan meer te leren van generatie X dan van de Babyboomgeneratie.

Netwerken
Het is interessant om te zien dat wij ons netwerk voornamelijk opbouwen uit generatiegenoten. Blijkbaar is de band tussen leeftijdsgenoten sterker dan hiërarchie en worden er bruggen geslagen door organisatiestructuren heen. We beoordelen mensen van onze eigen generatie ook consequent positiever dan mensen uit andere generaties. Millenials (geboren na 1978), ook wel Netgeneratie genoemd, hebben het meest uitgebreide netwerk. Hun netwerk spreidt zich vrij regelmatig uit over alle generaties, hoewel ook bij hen een (lichte) voorkeur naar de eigen generatie uitgaat. Deze generatie lijkt dan ook belangrijk als brug naar de andere generaties.
()

Kennis
De belangrijkste reden om een zakelijke relatie aan te gaan met collega's is omdat je iets kunt leren van elkaar. Deze reden scoort hoger dan het argument dat het nu eenmaal bij het werk hoort. Vooral Millennials zoeken contact voor kennis, hulp bij het werk en feedback. Dit verklaart waarschijnlijk ook waarom hun netwerk erg verspreid ligt over de verschillende generaties. Mensen leggen op kantoor niet zozeer contact voor de gezelligheid. Het gaat ze vooral om er iets van te leren of hulp te krijgen. Dat is goed nieuws voor alle organisaties die kennisoverdracht hoog in het vaandel hebben staan.
()

Het laat ook zien dat veel communicatie op kantoor een zakelijk karakter heeft. Dat wordt bevestigd als we kijken naar de meest voorkomende gespreksonderwerpen bij het koffiezetapparaat. Het werk scoort met afstand het hoogst. Daarna volgen de organisatie, familie en vrije tijd. Het zal niemand verbazen dat Millennials veel meer dan andere generaties over vrijetijdsbesteding praten en veel minder over familie. 'Managers hebben soms moeite met de trend om informele communicatie te bevorderen in het kantoor, omdat ze vrezen dat kostbare werktijd verloren gaat aan irrelevante koffiepraat. Maar deze uitkomsten bevestigen wat ook al uit andere onderzoeken bleek: op kantoor praten we voornamelijk over werk', zegt Annemieke Garskamp, werkplek kennisdeskundige bij Steelcase Benelux. 'Ook bij het koffiezetapparaat.'
()
()

Liefde
Liefde als gespreksonderwerp scoort laag. Wat niet wil zeggen dat het niet plaatsvindt: 16 procent van alle ondervraagden zegt ooit een liefdesaffaire gehad te hebben met een collega. Alleen Millennials scoren lager met 13 procent. Maar zij hebben dan ook minder tijd gehad dan de Generatie X en de Boomers.

Over Steelcase
Steelcase helpt personen en bedrijven over de hele wereld effectiever te werken. Het bedrijf doet dit door kennis, producten en diensten te leveren die het mogelijk maken een inspirerende werkomgeving te creëren. Dit wordt bereikt door de integratie van architectuur, meubels en technologie. Steelcase is sinds 1974 wereldwijd marktleider in de kantoormeubelbranche.

Elk Steelcase-product is milieuvriendelijk en duurzaam. Van het ontwerp op de tekentafel tot het einde van de levenscyclus spelen milieuoverwegingen een doorslaggevende rol bij productie, keuze voor stevige materialen, transport, gebruik, en hergebruik. Het bedrijf verwierf met zijn Think stoel in 2006 in de Verenigde Staten het eerste Cradle to Cradle certificaat dat ooit is uitgegeven. Het portfolio van Steelcase bestaat uit interieurarchitectuurproducten, meubelsystemen, technologische producten, stoelen, verlichting en archiveringsgerelateerde producten en diensten. De omzet in boekjaar 2008 was ongeveer $ 3,4 miljard.

Steelcase en zijn dochterondernemingen werken met dealers op meer dan 850 locaties, hebben fabrieken op meer dan 31 locaties en ongeveer 13.500 werknemers wereldwijd. De Class A Common Stock van de onderneming wordt verhandeld op de New York Stock Exchange onder het symbool SCS. Meer informatie vindt u op www.steelcase.nl.