Ministerie van Economische Zaken


* >Home

* >Pers- en nieuwsberichten


Heemskerk: 'Consument profiteert van nieuwe telecomwetgeving'


11-11-2008 | nieuwsbericht | onderwerp: Telecom en consument


'Consumenten kunnen straks eenvoudiger overstappen naar andere
telecomaanbieders. Er komt een algeheel spamverbod in Nederland en er
komt een wettelijk bel-me-niet-register. Van al deze maatregelen in de
telecomsector profiteren consumenten en bedrijven'


illustratieve afbeelding spamklacht Dat zei staatssecretaris Heemskerk
dinsdag 11 november 2008 bij de behandeling van een wijziging van de
Telecomwet in de Eerste Kamer.


'Bel-me-niet-register'


Het wetsvoorstel dat dinsdag werd aangenomen door de Eerste Kamer
wijzigt de bestaande Telecomwet op een aantal punten. Zo regelt de wet
het zogenoemde 'bel-me-niet-register'. Dit register moet een einde
maken aan de grote ergernis bij consumenten over ongevraagde
telefoontjes van telemarketeers. Iedereen kan zich straks bij dit
nieuwe register afmelden voor dit soort telefoontjes. Ook kun je je
straks bij een telefoontje van een telemarketeer in een klap afmelden
voor telemarketing in het algemeen. Bedrijven die het register straks
niet raadplegen kunnen worden aangepakt door de Opta. Mensen die
telefoontjes van bijvoorbeeld goede doelen willen blijven ontvangen
kunnen dat straks aangeven.


Opzeggen


De nieuwe wet regelt ook dat consumenten hun telecomabonnementen
(bijvoorbeeld voor internet of voor mobiele of vaste telefonie) straks
makkelijker kunnen opzeggen na afloop van de eerste contractperiode.
De consument kan dan maandelijks opzeggen in plaats van dat hij of zij
ongemerkt voor weer een jaar vastzit aan een abonnement. Door deze
maatregel wordt overstappen naar een andere aanbieder eenvoudiger voor
de consument.

Daarnaast wordt het binnenkort verboden om spam naar bedrijven te
sturen. Spam aan personen was al verboden in Nederland. Door het
nieuwe verbod ontstaat een algeheel spam verbod in Nederland. Hiermee
moet de schade die spam veroorzaakt bij internet service providers en
andere bedrijven afnemen. OPTA kan bedrijven die toch doorgaan met het
versturen van spam boetes opleggen.


De maatregelen treden naar verwachting per 1 juli 2009 in werking.


Meer informatie:

Edwin van Scherrenburg, Persvoorlichting Economische Zaken,
070-3796464, e-mail e.v.vanscherrenburg@minez.nl


Meer informatie


* Video: OPTA bestrijdt cybercrime

nieuwsbericht | 19-09-2007 | onderwerp: ICT-beleid
In beeld hoe een digitaal rechercheur van de Opta werkt.
* www.infofilter.nl

* Klachtenformulier spambericht (Opta)

* www.spamklacht.nl

* Spamverbod

Meer informatie over het spamverbod.

* Telemarketing

Meer informatie over het voorkomen van ongewenste telefoontjes.