Groen!

Brussel, 11 november 2008

Groen! dient een amendement in op de begroting waarbij er een vliegtuigtaks komt op korte afstandsvluchten ten voordele van treinreizen

Groen! zal in het federale parlement een amendement indienen op de begroting waarbij er een vliegtuigtaks komt op korte afstandsvluchten (minder dan 500 km). Deze taks zal ingezet worden om te vermijden dat de kostprijs van treinreizen volgend jaar stijgt met 6,5% zoals aangekondigd. Een regering die de meest milieuvriendelijke verplaatsingswijze voor de zoveelste keer op rij duurder maakt maar de meest vervuilende spotgoedkoop houdt, is absoluut niet duurzaam bezig. Meyrem Almaci, fractieleidster Groen!: "Zelfs premier Leterme erkent dit en kondigde bovendien aan dat hij de discussie over de vliegtuigtaksen `ongeloofwaardig' vindt. Hij geeft toe dat de we al 15 jaar zeggen dat de lasten op arbeid omlaag moeten en die op milieuvervuilende activiteiten omhoog. Maar op de steun van de liberalen zal hij niet kunnen rekenen. Daarom dient Groen! zelf een amendement in en wil op die manier premier Leterme helpen de toekomstgerichte maatregelen van zijn beleid vorm te geven."

Groen! verwijt de liberalen dat ze de discussie over een milieuvriendelijk beleid telkens met drogredenen de grond willen inboren. Meyrem Almaci: "Het klopt dat de maatregelen zoals ze nu door de regering werd voorgesteld eerder een verdoken belastingsmaatregel was. De liberalen hebben hiervan echter een symbooldossier gemaakt om te verbergen dat ze tijdens het vorige begrotingsconclaaf over de hele lijn in het zand hebben moeten bijten. Met het voorstel van Groen! willen we afstappen van de pixelpolitiek van de regering Leterme waarbij we telkens delen van een verhaal moeten slikken en nooit het globaal beeld te zien krijgen."

Groen! dringt bovendien aan op intergouvernementeel overleg over duurzame mobiliteit. De huidige federale en Vlaamse regering schuift een globale discussie over ons mobiliteitsbeleid steeds weer voor zich uit. Deze situatie is niet houdbaar. Eerst en vooral moet er een grondige analyse over de huidige overheidsteun komen. Daarna pas kunnen de verschillende overheden kijken welke maatregelen er genomen moeten worden om de meest milieuvriendelijke vervoersoplossingen te stimuleren en de meest vervuilende te ontmoedigen. Een globaal plan van aanpak kan leiden tot meer mobiliteit van de mensen en nieuwe jobs creëren in de meer milieuvriendelijke takken omdat die zullen groeien.

Meyrem Almaci