Senternovem


12-11-2008 | Nederlandse masteropleiding Automotive Technologie

"We worden nu al als voorbeeld genoemd voor andere innovatieprogramma's", zegt hoogleraar regeltechniek Maarten Steinbuch vol trots. De nieuwe masteropleiding Automotive Technology aan de Technische Universiteit Eindhoven moet verandering brengen in het tekort aan hoog opgeleide en multidisciplinair denkende technici in de Nederlandse Automotive industrie.

De sector is goed voor 44.000 banen en een jaarlijkse omzet van 9 miljard euro. "Nederlandse bedrijven vormen samen een belangrijke keten van toeleveranciers voor de auto-industrie", licht Steinbuch toe. "Alleen al NXP zet jaarlijks 2 miljard euro om aan chips voor auto's. DAF is een belangrijke speler op de truckmarkt. En Van Doorne's Transmissie levert unieke producten, waar vooral de Japanse autoindustrie graag gebruik van maakt. Ook andere bedrijven uit de Nederlandse keten van toeleveranciers, zoals TomTom, trekken naar de Brainport regio. TNO en PD&E zijn prominent aanwezig op de High Tech Automotive Campus in Helmond.

Slimme hbo'ers

"Moderne auto's zitten vol ict en sensoren. En er komt ook steeds meer scheikunde aan te pas, voor bijvoorbeeld batterijen in de auto", gaat Steinbuch verder. Automotive bedrijven zoeken daarom jonge ingenieurs die kunnen meedenken met verschillende disciplines. En daar sluit de nieuwe masteropleiding bij aan. Zes faculteiten: Werktuigbouwkunde, Elektrotechniek, Scheikundige Technologie, Wiskunde en Informatica, Technologie Management en Industrial Design bundelden hun krachten. Dertien masterstudenten startten dit collegejaar aan de nieuwe opleiding.

"Voor de techniekstudenten is het ook veel leuker om te zeggen, `Ik ontwerp de ict voor de allernieuwste auto'", denkt Steinbuch. Hij rekent erop dat een kwart van de toekomstige studenten instroomt vanuit het hbo. De opleiding autotechniek aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen verwelkomt elk jaar alleen al driehonderd nieuwe studenten. En ook in Helmond en Rotterdam draaien inmiddels hbo-opleidingen autotechniek. Slimme hbo'ers die kiezen voor een zwaarder wiskundepakket kunnen zonder schakeljaar doorstromen naar de masteropleiding.

Tata in Helmond

"Over drie jaar wil ik hier minstens zestig nieuwe studenten verwelkomen", zegt Steinbuch optimistisch. Dat is ongeveer de helft van het huidige aantal nieuwe studenten voor de master werktuigbouwkunde. En daar mogen ook veel buitenlandse studenten tussen zitten. Want Nederland heeft grote behoefte aan kenniswerkers. Nu zijn vijf van de dertien studenten afkomstig uit Bulgarije, Turkije en China. De hoogleraar hoopt dat meer bedrijven buitenlandse studenten een beurs geven in ruil voor minstens drie jaar trouwe dienst.

"Het zou echt gaaf zijn als we gaan samenwerken met Tata." De Indiase ontwikkelaar en producent van de kleine goedkope gezinsauto Nano vertegenwoordigt een miljoenenmarkt. "Stel je voor dat het Indiase Tata een dependance opent op de High Tech Automotive Campus in Helmond", droomt Steinbuch hardop. Voorlopig heeft de TU Eindhoven Automotive Technology masteropleiding in ieder geval contacten gelegd met een universiteit in India en ook in Mexico om de banden te versterken en nieuwe kenniswerkers aan te trekken.

Meer informatie is op te vragen bij coördinator Anget Mestrom:

a.m.h.c.mestrom@tue.nl of 040 - 2472914