Nederlandse Vereniging van Journalisten

Overleg met Telegraaf over tijdschriften

woensdag 12 november 2008 | NVJ-secretaris Yvonne Dankfort heeft overleg gevoerd bij Telegraaf Media Groep naar aanleiding van de plannen om het tijdschriftenportfolio van de Telegraaf Tijdschriften Groep te verkopen. Dankfort heeft duidelijk gemaakt dat bij verkoop de CAO's van toepassing blijven.

Eind deze maand wil TMG tot een shortlist komen van geïnteresseerde partijen. De wens van het mediabedrijf is om het pakket, dat wil zeggen de bladen Elegance, JAN, CosmoGirl, FHM, Residence, Hitkrant en Motoplus, in zijn geheel te verkopen en niet in delen. In januari moet duidelijk zijn wat er met de tijdschriften gaat gebeuren. NVJ-secretaris Yvonne Dankfort heeft erop gewezen dat bij verkoop de CAO's van toepassing blijven en de redactiestatuten worden meegenomen.

De verkoop van de titels komt bovenop de aangekondigde reorganisatie van TMG, waarbij in totaal 425 arbeidsplaatsen komen te vervallen. `De achterblijvende titels die niet worden verkocht zullen onder de reorganisatie vallen', aldus Dankfort.

TMG behoudt wel een aantal tijdschrifttitels zoals Privé, Vrouw en Autovisie. `Deze zijn nauw verbonden aan het dagblad De Telegraaf en kunnen elkaar door kruisbestuivingen versterken.' Het argument om tot verkoop over te gaan van de andere tijdschriften is dat de rendementseis van 15 procent niet realiseerbaar is voor de tijdschriftentak. `Die eis kun je niet verwachten bij deze portfolio. Dat hebben ook de redacties aangegeven. Het is irreëel.' Volgens Dankfort zou het beste scenario de overname door een tijdschriftenuitgeverij zijn die ook wil investeren in de tijdschriften. `Je ziet dat de grote uitgeverijen online activiteiten van vitaal belang vinden en bereid zijn om daarin te investeren.'