Ingezonden persbericht


Onderzoek Unica: convergentie online en offline marketing topprioriteit voor marketeers

Interactieve marketing voor aansturen van online en offline marketing

Amsterdam, 12 november 2008 - Onderzoek van Unica Corporation (Nasdaq: UNCA), de wereldwijde marktleider van software voor Enterprise Marketing Management (EMM), wijst uit dat Europese bedrijven bezig zijn om het beheer van hun online en offline marketingcampagnes binnen één afdeling onder te brengen. Zo blijkt dat bij vijftig procent van de onderzochte bedrijven zowel de online als de offline marketingactiviteiten door een en dezelfde marketingafdeling worden beheerd. In 2007 was dit nog veertig procent van de bedrijven. De respondenten verwachten dat dit percentage in 2009 groeit naar 69 procent. Het onderzoek is uitgevoerd tijdens de European Marketing Innovation Summit (MIS) 2008 van Unica, die in oktober 2008 plaatsvond in Barcelona, Spanje.

Marcel Holsheimer, vicepresident Marketing EMEA van Unica: "Consumenten gebruiken verschillende kanalen om zich te oriënteren of iets aan te schaffen. Ze surfen op het internet voordat ze iets in een fysieke winkel kopen en bellen vervolgens met het callcenter van een retailer. Marketeers moeten hun campagnes hierop afstemmen en de communicatie met de klant vanuit één centrale omgeving aansturen. Het is tijd om af te stappen van de scheiding tussen online en offline marketing en te kiezen voor een volledig interactieve en geïntegreerde aanpak."

Uit het Unica-onderzoek blijkt dat de sales-, CRM- en IT-afdelingen zich steeds minder bezighouden met de inzet van internet als klantkanaal. In plaats daarvan valt het klantkanaal vaker onder de verantwoordelijkheid van de marketingafdeling, zodat interactieve marketing is te integreren met traditionele marketingactiviteiten, zoals direct mailing. Elana Anderson, vicepresident Product Marketing en Strategie van Unica, beschrijft interactieve marketing als "het opzetten van een cross-channel dialoog met klanten en prospects, die is gebaseerd op het huidige gedrag en gedrag in het verleden: online en offline."

Vertegenwoordigers van de grootste bedrijven van Europa gaven presentaties tijdens MIS 2008, waaronder BBVA, Procter & Gamble, ING, Vodafone, Nationwide Building Society, LMG/Nectar, Sofinco, Airmiles en Reed Business.

###

Over Unica
Unica® Corporation (Nasdaq: UNCA) is een toonaangevende, wereldwijde leverancier van software voor Enterprise Marketing Management (EMM). Unica richt zich exclusief op de behoeften van marketeers en levert de meest uitgebreide EMM-suite op de markt. De Affinium®-software van Unica stroomlijnt het volledige marketingproces voor merken-, relatie- en internetmarketing: van planning en budgettering tot en met projectmanagement, uitvoering en evaluatie. Affinium is zowel 'on premise' als 'on demand' leverbaar en biedt onder meer de volgende EMM-kernfuncties: web- en klantanalyse, lead- en campagnebeheer over meerdere kanalen, en management van marketing-resources. De unieke oplossing van Unica omvat een opslagsysteem voor marketinginformatie, dat marketeers in staat stelt om marketinggegevens en -middelen eenvoudig te beheren, verschillende campagneonderdelen snel samen te voegen en de resultaten bij te houden en te evalueren.

Unica is opgericht in 1992. Het hoofdkantoor bevindt zich in Waltham (Massachusetts, VS). De Benelux-kantoren van Unica zijn gevestigd in Amsterdam en Brussel. Bezoek www.unica.com voor meer informatie.