Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Direct Design signaleert een flinke groeipotentie in de online meubelbranche

Amsterdam, 12 november 2008 -
DDe bestedingen aan groot- en klein meubelen bij fysieke meubelwinkels is in 2007 uitgekomen op 3,784 miljard Euro. Van het aantal fysieke meubelwinkels met een website gebruikte in 2006 14% de website ook voor het aanbieden van online verkoop (betalen/bezorgen), maar in 2008 is dit percentage gedaald naar 10%. Op dit moment wordt pas 1% van de meubelaankopen via het internet gedaan en de verwachting is dat dit toe gaat nemen*. "Hier liggen nog voldoende groeimogelijkheden", meent Leon de Haas van Direct Design.

Sinds de opening van de online meubelwinkel in 2005 merkt Direct Design een opwaartse trend in het aanschaffen van design meubelen via internet. Waar fysieke meubelspeciaalzaken een daling zagen in de omzet in 2007 kent Direct Design een flinke omzetstijging in deze periode van 54%. In 2008 verwacht Direct Design een stabiele omzetgroei te realiseren van 20%. De verwachting voor 2009 ligt hoger, mede door de onlangs vernieuwde website. Direct Design denkt dat er een grote verschuiving zal plaatsvinden van aankopen in fysieke meubelwinkels naar online aankopen. De Haas: "Mensen hebben steeds minder tijd en zin om naar meubelboulevards te gaan voor die ene stoel of tafel. Daarbij worden particulieren zich steeds meer bewust van het feit dat ze online aankopen binnen een gestelde termijn mogen retourneren zonder opgaaf van redenen en dan hun geld terugkrijgen".

Het onderscheid

Net als het runnen van een fysieke meubel winkel is het runnen van een online meubelwinkel een vak. Denk aan de web 2.0 vereisten waar een online winkel aan moet voldoen met randvoorwaarden qua design, usability en zoekmachine optimalisatie (SEO). De Haas: "Met de transparantie van een snel medium als internet is het belangrijk voor een webwinkel om constant vernieuwend te blijven, uiteraard staat hierbij de behoefte van de klant centraal".

De markt

Het is wel heel interessant om te zien hoe de markt zich ontwikkeld. De Jongh: "Waar de markt in bijvoorbeeld online kleding of computer hardware en software redelijk volwassen is, staat de online meubelbusiness nog in haar kinderschoenen. Dit merken we niet alleen qua groei, maar ook bij aanmeldingen voor awards of de beschikbare mogelijkheden bij branche organisaties. Soms is er gewoonweg nog geen categorie voor online meubelwinkels of kunnen brancheorganisaties nog niet voldoende in de behoefte voorzien'.

Over Direct Design
Direct Design is de online meubelwinkel voor consument, bedrijf en overheid waar men terecht kan voor een groot assortiment moderne design meubelen afkomstig van verschillende kwalitatief hoogwaardige meubelmerken. Direct Design maakt design meubelen bereikbaar voor iedereen; particulier, bedrijf en overheid, voor de kleine en grote portemonnee. Bij de opening in 2005 was Direct Design één van de eerste webwinkels met een breed assortiment design meubelen. Direct Design is aangesloten bij de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie. *Bron: www.hbd.nl