Bus op fietspad 'rode loper' gevaarlijk, bochtig en file-gevoelig


HAARLEM, 20081112 -- ROVER Haarlem, Fietsersbond, Movares, Connexxion en Politie vinden het Haarlemse plan voor de rode loper gevaarlijk, oncomfortabel bochtig en file-vormend. Bussen die OV-knooppunt Haarlem station verlaten, moeten 100 meter lang rijden over het drukste fietspad van Haarlem. Ook met een eigen strook zal de bus zich in de spits door zo'n 1200 fietsers moeten wringen en ontstaan dode-hoek situaties.

Milieudefensie heeft ook zijn voorkeur voor het collegevoorstel laten varen (route via Jansweg is sneller, want minder bochtig), en er klinken kritische geluiden binnen de provincie Noord-Holland, die straks het nieuwe busstation zal gaan financieren.

ROVER en Fietsersbond stellen voor fiets en bus juist te scheiden, volgens het spoorzoneplan van stedenbouwkundige Riek Bakker: Kruisstraat voor de Fiets, Jansweg voor de bus.

Donderdag in de raadscommissie lijkt zicht echter een meerderheid af te tekenen voor het voorstel van de wethouder. ROVER en Fietsersbond hebben in gesprekken namelijk gemerkt dat de raadsleden zeer weinig tijd gehad hebben om de vele meters papier en tientallen schetsen en varianten grondig door te nemen. En vrezen nu dat kritische geluiden van enkele bewoners uit de Jansweg de doorslag zullen geven.

Fietsersbond en ROVER stellen voor de bewoners van deze korte straat tegemoet te komen door spiegelglad, betongefundeerd asfalt (zoals op de Gedempte Oudegracht), 30 km/u, gratis parkeren in de P-garage, vrijliggend fietspad en het weren van het vele doorgaande autoverkeer. Hierdoor wordt het schoner, veiliger en rustiger.

In de raadscommissievergadering van donderdag a.s. zullen Fietsersbond en ROVER de raadsleden vragen te kiezen voor het scheiden van bus en fiets volgens het spoorzoneplan van Riek Bakker.





ROVER Haarlem