Politie Limburg-Noord

Flitspalen langs Ringbaan-Noord in Weert actief


Datum: 12-11-2008
Tijd bericht: 16:01
Plaats: Weert
Automobilisten die gebruik maken van de Ringbaan-Noord in Weert, moeten er rekening mee houden dat de flitspalen langs die weg actief zijn. Sinds de dag dat de beide palen in werking gesteld zijn, zijn al ruim 4.000 automobilisten geflitst. De palen staan op de kruising van de Laarderweg en de Ringbaan-Noord en zijn ingezet om de snelheid en het door rood rijden te controleren. Op genoemde kruising zijn in het verleden enkele doden gevallen.

Langs de Ringbaan-Noord in Weert, ter hoogte van de Laarderweg staan sinds enkele maanden twee flitspalen. De door een aannemer geplaatste palen en de in het wegdek gefreesde meetlussen moesten door diverse instanties gekeurd en geijkt worden. Dit heeft enige tijd in beslag genomen. Nu alles wettelijk geregeld en ingesteld is, zijn de palen vanaf eind oktober in werking gesteld en voorzien van een camera. Deze flitspalen staan op een locatie met verkeerslichten. Ze hebben dan ook een tweeledige functie: ze controleren de snelheid van het verkeer, dat ter plaatse op een maximum van 70 km/u is gesteld, en het zijn zogenaamde roodlichtkasten. Elke bestuurder die het rode verkeerslicht negeert, wordt ook geflitst.

Het valt de politie op, dat er de afgelopen weken erg veel snelheidsovertredingen gemaakt worden op deze nieuwe flitslocatie. Blijkbaar zijn de weggebruikers nog niet op de hoogte van de werking van de palen, of men neemt bewust het risico om geflitst te worden. Vanaf het moment dat de camera's in de palen geplaatst zijn, zijn al ruim 4.000 overtredingen genoteerd. De palen zijn eigendom van het landelijk Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM) en worden beheerd door het Verkeershandhavingsteam.

Werking van de flitspaal:
De meetlussen in het wegdek meten de werkelijk gereden snelheid doordat een passerend voertuig een verandering veroorzaakt in een magnetisch veld. De lussen liggen op een vaste afstand in het wegdek en de tijd die een voertuig gebruikt om de lus te passeren, bepaalt de gereden snelheid. De lusdetectie is niet waarneembaar. De lussen zenden geen signaal uit zoals een radar en dus kan een automobilist vooraf niet vaststellen dat de snelheid gecontroleerd wordt. Is de snelheid van de passerende auto hoger dan een vooraf ingestelde waarde, dan gaat er een signaaltje naar de fotocamera, die een opname van de auto maakt. Deze foto wordt op een gewone filmrol (maar wel een grote van honderden opnames) opgeslagen. De fotofilmcassette wordt op geregelde tijden verwisseld. De volgeschoten film wordt door een bedrijf ontwikkeld, waarna de negatieven naar de zogenoemde verwerkingsstraat gaan bij het politiekorps dat de foto's heeft laten maken. De beide Limburgse politiekorpsen werken hierin samen en de verwerking vindt dan ook op één locatie plaats. Daar worden de films in een computer ingevoerd. Die 'leest' de negatieven en stuurt elektronisch de uitdraai met alle gegevens van plaats, datum, tijdstip, weg, voertuig, kenteken en snelheidsovertreding naar de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Daar wordt de tenaamstelling van het kenteken aan het bestand toegevoegd, waarna de lijsten naar het centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) gaan. Daar wordt dan aan de hand van alle gegevens de zogenoemde beschikking opgemaakt die vervolgens per post aan de overtreder wordt toegestuurd.