Vereniging Eigen Huis

Klant verwacht veel van transparantie

Vanaf 1 januari 2009 wil minister Bos van Financiën de regeling kosten- en beloningstransparantie invoeren in de financiële sector, zodat consumenten meer inzicht krijgen in de kosten die worden betaald aan tussenpersonen. Met ingang van volgend jaar is ook de bonusprovisie verleden tijd.

Onderzoeksbureau Blauw Research peilde wat consumenten en tussenpersonen van deze regeling vinden. Opvallend: 95 procent van de consumenten wil openheid over de kosten, maar 80 procent van de intermediairs denkt niet dat de consument daadwerkelijk om transparantie vraagt.

Het blijkt dat consumenten vooral duidelijkheid willen hebben over de kosten. Zij vinden het belangrijk dat er wordt ingespeeld op hun persoonlijke situatie en dat een goede keuze wordt gemaakt. Men wil achteraf niet voor verrassingen komen te staan en addertjes onder het gras of kleine lettertjes tegenkomen.

Maar liefst 95 procent van de consumenten vindt openheid over de kosten belangrijk. Consumenten willen vooral weten wat de maandelijks te betalen premie is, welke kosten in rekening worden gebracht bij het afsluiten van het product en wat de kosten zijn bij tussentijdse beëindiging. Daarnaast wil 57 procent ook weten wat de vergoeding is voor de tussenpersoon.

De tussenpersonen zien de toekomst somber in. 55 procent verwacht niet dat de positie van tussenpersonen zal verbeteren door de invoering van transparantie. Als tussenpersonen denken aan de organisatieveranderingen die gepaard gaan met de invoering van transparantie, dan voorziet men enerzijds meer administratieve werkzaamheden (70 procent) en anderzijds het feit dat men inzicht moet geven over alle kosten en provisie (70 procent).

Meer over dit onderwerp

Bron: InFinance
Amersfoort, 11 november 2008

---