Ingezonden persbericht


Sinterklaas en Kerstman doen aankopen online

~ 64% koopt decembercadeautjes via het web ~

Culemborg, 13 november 2008 - Sinterklaas en de Kerstman weten steeds beter de digitale winkelstraten te vinden voor hun cadeautjes. Uit onderzoek van Kieskeurig.nl en Totaal TV blijkt dat maar liefst 70% van de mannelijke en 56% van de vrouwelijke consumenten online webwinkels inschakelt in de zoektocht naar de perfecte decembercadeautjes. Belangrijkste redenen hiervoor zijn de onbeperkte winkeltijden (22%) en een ruimere keuze (14%).

De budgetten
Kieskeurig.nl deed onderzoek onder 1696 respondenten naar hun online aankoopgedrag voor de decembercadeaus. Van de Sinterklaas vierende respondenten geeft 39% tussen de 10 en 50 euro uit. Opvallend is dan ook dat meer dan de helft van hen aangeeft voor de kerstcadeaus minder dan 10 euro online te besteden.

Meer online
Behalve voor het kopen van presentjes vindt ruim een derde het internet ook een inspiratiebron voor cadeau-ideeën. In vergelijking met de feestdagen vorig jaar zegt 32% van de respondenten vaker hun cadeautjes online aan te schaffen. Bijna de helft van hen zegt evenveel presentjes online te kopen.

Meningen tellen
Maar liefst 43% geeft aan van plan te zijn op Kieskeurig een productreview achter te laten over hun nieuwe cadeau. Dit ongeacht het bedrag dat het vertegenwoordigt. Daarnaast geeft een kleine groep (12%) ook aan dat zij een duidelijk positieve of negatieve ervaring met een product moeten hebben, willen zij een review gaan schrijven.

Anders kiezen
'Uit ons onderzoek komt duidelijk naar voren dat webwinkels steeds meer aan populariteit winnen als bron voor de decembercadeaus', zegt Minouk Fieggen-Verkerke, Hoofd Marketing bij Kieskeurig. 'Deze nieuwe manier van oriënteren beïnvloedt niet alleen het keuzegedrag van consumenten. Zij vinden het ook minstens net zo belangrijk om anderen te informeren over hun gebruikerservaringen en te adviseren bij een aankoop. Het feit dat zoveel respondenten aangeven een productbeoordeling te willen schrijven is overtuigend bewijs.'

(309 woorden)