Nederlandse Vereniging van Journalisten

Wat is het beste recept voor de toekomst?

vrijdag 10 oktober 2008 | Ieder zichzelf respecterend vakblad heeft inmiddels een internetsite. Bij de één `voor de vorm' bij de ander is het internet juist de spil geworden waarop het vakblad draait. Juist bij vakbladen zie je vaak dat redactieleden zowel voor het ene als het andere medium werken. Een boeiende ontwikkeling!

Bijeenkomst Internet- en Vakbladjournalisten

Wat is het beste recept voor de toekomst?

Drie hoofdredacteuren van toonaangevende vakbladen op internet en één chef online met diepe wortels in de vakbladenwereld komen een tipje van de sluier oplichten over de basis van hun successen online:
* Alex Beishuizen, hoofdredacteur Emerce en Computable, komt vertellen over de omslag naar een "online vakmagazine dat ook in print verschijnt" en wat dat voor de redactie betekent.


* Marcel Henst, hoofdredacteur van De Boerderij (al verwisselt hij deze baan a.s. 15 november voor het hoofdredacteurschap bij Cobouw), wist vorig jaar de LOF-prijs voor beste site in de wacht te slepen. Hij vertelt hoe hij en zijn redactie dat voor elkaar gekregen hebben.


* Leon Bouwman, hoofdredacteur van Adformatie, een blad dat haar sporen op internet al vroeg verdiende. De hoofdredacteur, die volgens de eigen site: met één vinger tikt, vertelt hoe het de internetpionier nu vergaat.


* Thijs Peters, chef online redactie Z24, tot voor kort nog webredacteur en verslaggever MT en Intermediair, vertelt zijn verhaal over welke kant hij denkt dat de combinatie internet en journalistiek opgaat.

Na de korte presentaties is er ruimte voor vragen onder leiding van uw gastvrouw en -heer: Lotte van Doorn en Michael van Os. Streven is samen te kijken waar we de komende jaren mee te maken gaan krijgen in de snelle internetwereld en de veranderende vakbladenwereld en hoe wij ons daarop kunnen voorbereiden.

Waarover we het ondermeer gaan hebben:
De vergaarbak internet wordt steeds groter. Er is steeds meer noodzaak voor specialisatie, om niet te verdrinken in de mogelijkheden. Vakbladen hebben het grote voordeel dat ze al gespecialiseerd zijn. Hoe halen we daar het maximale uit?
Internet heeft de naam `erbij' gedaan te worden. Werken voor het blad lijkt nog steeds meer prestige te hebben. Er zijn echter al bladen waar hierin een kentering is gekomen. Goede zaak? Loont het schrijven van eigen journalistieke verhalen voor de site? Of is het beter `te lenen' en gebruik te maken van mogelijk bestaande content van het blad?
Hoe ziet het profiel van de moderne vakredacteur eruit en welke "competenties" zijn er nodig in 2012?
Commercie: de ervaring leert dat op het internet heel andere verdienmodellen mogelijk zijn (denk aan vacatures). En dat banners en buttons het steeds minder goed doen. Welke kant gaan we op?

Wanneer: 13 november
Hoe laat: 20.00 uur, inloop vanaf 19.30
Waar: Schreierstoren (5 min lopen van Amsterdam CS) Prins Hendrikkade 94-95, www.schreierstoren.nl
Toegang Gratis voor leden, niet leden 10 eurobiljet (aan de deur) Aanmelden mail naar nvjacademy@nvj.nl of tel 020-6766771