Erasmus Universiteit Rotterdam

Promotie Mw. S.J.A. Hessels

Titel proefschrift
International Entrepeneurship: Value Creation Across National Borders
---

Promotors:
Prof.dr. A.R. Thurik

---

Datum
13 november 2008 16:00

---

Locatie:
Woudestein, Forumzaal

---

Faculteit
Faculteit der Economische Wetenschappen (FEW)

Exporterend midden- en kleinbedrijf van belang voor economische groei

Nieuwe ondernemingen in het midden- en kleinbedrijf die gericht zijn op export leveren een positieve bijdrage aan economische groei. Dit geldt in mindere mate voor ondernemingen die zich uitsluitend richten op de binnenlandse markt. Dat is één van de conclusies van het onderzoek naar internationaal ondernemerschap van Jolanda Hessels. Op donderdag 13 november 2008 verdedigt zij haar proefschrift International entrepreneurship: value creation across national borders aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Jolanda Hessels' onderzoek biedt inzicht in de economische effecten van internationale activiteiten (zoals export en import) van het midden- en kleinbedrijf (MKB) en van nieuwe ondernemingen, zowel op micro- als op macroniveau. Zij laat zien dat internationalisering van het MKB en van nieuwe ondernemingen bijdraagt aan waardecreatie. Deelname aan internationalisering geeft bedrijven toegang tot schaarse bronnen als arbeid, kapitaal en know how en stimuleert ze tot product- en diensteninnovatie.
Ook vond Hessels aanwijzingen dat exportgerichte nieuwe ondernemingen een positief effect hebben op het aantal nieuwe bedrijfsoprichtingen in een land. Exportgerichte ondernemingen worden vaak geleid door succesvolle ondernemers die fungeren als rolmodellen. Zo vergroten zji het animo voor ondernemerschap (nieuwe bedrijfsoprichtingen) in een land.

Hessels toont aan dat exportgerichte nieuwe ondernemingen een positieve bijdrage leveren aan economische groei, terwijl dit in mindere mate geldt voor nieuwe ondernemingen die zich uitsluitend richten op de binnenlandse markt. Exporterende bedrijven zijn vaak kwalitatief betere bedrijven. Ze zijn innovatiever, hebben vaak meer hoogwaardig menselijk kapitaal en door te exporteren krijgen ze toegang tot nieuwe kennis en nieuwe technologieën wat weer verder bijdraagt aan de kwaliteit van deze ondernemingen. Ze spelen daardoor een belangrijke rol in het vergroten van diversiteit in de economie, in het bevorderen van concurrentie en in het genereren van positieve `kennis spillovers'.

Omgekeerd onderzocht Hessels welke factoren een stimulerend effect op internationalisering hebben. Hierbij keek ze naar de ondernemer, bedrijfskenmerken en de macro-economische omgeving. Als ondernemers ervaren, kundig en vaardig zijn, ontwikkelen zij ook makkelijker de benodigde capaciteiten voor internationalisering. Zij zijn beter in staat om kansen in het buitenland te identificeren en hun bedrijf meer routinematig te besturen, waardoor ze meer tijd hebben om zich te richten op het ontplooien van activiteiten in het buitenland. Ook heeft de aanwezigheid van internationaal actieve bedrijven een stimulerend effect op de internationalisering van kleine en nieuwe ondernemingen. Internationaal actieve bedrijven zijn, al dan niet zo bedoeld, een belangrijke bron van kennis voor het opereren in het buitenland, waardoor kleinere en nieuwe bedrijven sneller gaan exporteren.

Het onderzoek van Jolanda Hessels is verricht in het Erasmus Research Institute of Management (ERIM), de gezamenlijke door de KNAW erkende onderzoeksschool van Rotterdam School of Management/ Erasmus University en de Faculteit der Economische Wetenschappen. Aan ERIM zijn ruim 300 onderzoekers verbonden. ERIM organiseert tevens het Erasmus Doctoral Programme in Business and Management voor de opleiding van jonge, veelbelovende wetenschappers. www.erim.eur.nl