Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n) 13 november 2008
Ons kenmerk Uw kenmerk VENW/DGLM-2008/1947 - Onderwerp
kamervragen

Geachte voorzitter,

Hierbij treft u, mede namens de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, de antwoorden aan op de vragen van het lid de heer Madlener in de regeling van werkzaamheden van 12 november 2008 over het Iraanse motorschip Iran Deyanat.


1. Wordt dit schip ook gelost in Rotterdam?


1. Ja, alle lading wordt gelost in Rotterdam.


2. Staat de reder op de zwarte lijst?


2. De reder is Iran Shipping Lines. In Paris MOU Port State Control wordt alleen een zwarte lijst bijgehouden van de vlaggenstaat van schepen, niet van reders. De vlag van het desbetreffende schip is Iran. Iran staat op de "white list" van Paris MOU Port State Control. Een zwarte lijst van reders is mij bekend van de ITF (International Trade Federation). Op deze lijst komt Iran Shipping Lines niet voor.


3. Is er gevaar voor de omgeving?

3. Mij is gemeld dat de douane en de afdeling Transport en Milieu Veiligheid van het Havenbedrijf Rotterdam metingen hebben uitgevoerd, waarna is vastgesteld dat de ruimen geen gevaarlijke gassen en/of radioactiviteit Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171 Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895

bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

VENW/DGLM-2008/1947

bevatten. Het havenbedrijf Rotterdam heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat geïnformeerd dat er geen gevaar is voor de omgeving. Een Port State Control inspectie door de Inspectie V&W heeft ook geen bijzonderheden opgeleverd. De informatie wordt tussen de diensten gedeeld, ook de VROM- inspectie is hierbij betrokken.


4. Wat is de lading en wat is de bestemming (schip en/of lading)?

4. Mij is gemeld dat het schip een bulkcarrier betreft met 7 ruimen (cargo holds). De lading wordt momenteel in Rotterdam gelost. De douane inspecteert alle lading die van boord gaat en neemt monsters van de lading ter analyse. De ladingdocumenten laten zien dat de lading bestaat uit:
- Brown fused aluminium in bags
- Graphite in bags

- Bauxiet in bulk

- Steel plates

- Dextrose and corn gluten in bags
- Coke in bulk

- Fuder mag & wollastonite in bags
- Mulite graphite in bags
- Calcium Aluminate in bags
- Carbon additives in bags
- Mika powder in bags

- Hac Fused Klinker in bulk
- Brown fused aluminium in bulk Verder vervoert het schip een vrachtauto aan dek. Het schip heeft geen containers aan boord. De inspectie V&W heeft informatie aangaande de uiteindelijke eindbestemming van de verschillende lading partijen. Uit informatie van de scheepsagent volgt dat het schip gepland is om op 18 november in ballast te vertrekken. Het schip wacht nog op orders aangaande de volgende bestemming.


5. Gaat dit schip ook weer Rotterdam verlaten?

5. Ja. Men verwacht op 18 november klaar te zijn met lossen.

Hoogachtend,

DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

J.C. Huizinga-Heringa

---