Waterschap Aa en Maas

reacties op

Mailing waterschap roept vele reacties op

Burgers reageren massaal op de mailing die waterschap Aa en Maas in aanloop naar de verkiezingen verstuurde. De mailing bevat een uitgestanste Elvis-bril die de burger kan uitdrukken en opzetten. De boodschap luidt dan ook: `Zet hem op en ga stemmen!' Een aantal burgers belt en mailt Aa en Maas omdat ze vinden dat de mailing niet aansluit bij het imago van het waterschap. Ook vinden sommigen de mailing geldverspilling. Een ander groep reageert buitengewoon enthousiast. Zo heeft het waterschap inmiddels al honderden foto's met Elvisbril ontvangen. Als tegenprestatie ontvangt men een unieke sleutelhanger uit de campagne Nederland leeft met Water.

Wij vinden de gemaakte kosten voor de mailing acceptabel. Dat zegt dijkgraaf Lambert Verheijen van waterschap Aa en Maas. "Voor het maken en verspreiden van de mailing hebben wij 0,21 eurocent per huishouden uitgegeven. Naar onze mening een aanvaardbaar bedrag. Over de hele linie gaan wij verantwoord om met belastinggeld van de burger. Ons waterschap is het één na voordeligste in Nederland met de heffing voor afvalwaterzuivering Maar de respons van de burger op de mailing laat ons natuurlijk niet onberoerd. Uiteraard gaan wij onze verkiezingscampagne zorgvuldig evalueren en indien nodig aanpassen voor de volgende verkiezingen. Het nieuwe bestuur beslist daar over."

`We wilden opvallen' 081113elvisbrilmailing.jpg (131 Kb)

Volgens Verheijen was het een bewuste keuze van waterschap Aa en Maas om juist op deze manier aandacht te vragen voor de waterschapsverkiezingen. "Ons doel was een mailing te versturen die opvalt tussen alle andere post die de burger ontvangt. Getuige alle commotie mogen we vaststellen dat dat is gelukt. Gelukkig maar, want het waterschap doet belangrijk werk dat wordt betaald met belastinggeld. Het waterschapsbestuur bepaalt hoe dit geld wordt besteed en maakt keuzes ten aanzien van het waterbeheer in de regio. Vandaar het belang voor de burger om zijn stem uit te brengen en zo invloed uit te oefenen op de samenstelling van het nieuwe bestuur voor de komende vier jaar. Dit is wat wij, verpakt in een opvallend mailingjasje, met de burger hebben gecommuniceerd."

20081113elvisbril.jpg (115 Kb) Veel positieve reacties

In de mailing werden burgers uitgenodigd om een foto met bril toe te sturen, in ruil voor een sleutelhanger. Het waterschap kreeg honderden foto's binnen van ouderen, peuters en zelfs honden en katten met Elvis-bril. Er is dus ook een grote groep burgers die buitengewoon enthousiast reageert op de boodschap van het waterschap. De foto's zijn te bewonderen op www.aaenmaas.nl/verkiezingen.

Stemmen is makkelijk

Alle burgers hebben rond 13 november een stembiljet per post ontvangen. Dat dient ingevuld terug te worden gestuurd. Dat kan tot en met 25 november. Geef water uw stem en beslis mee over het water in uw omgeving. Een kleine moeite, van groot belang!