FloraHolland


Aad van den Enden: `Er is toekomst voor de bloemist'

BLEISWIJK (13 november 2008) - Op het bericht in De Telegraaf met de titel `De Bloemist legt het loodje' zijn veel reacties gekomen. In de op 3 november door VBW georganiseerde forumbijeenkomst is getracht om juist de kracht van de Nederlandse bloemisterij te belichten. Aan de hand van stellingen is gediscussieerd over de positie van de bloemist op de binnenlandse markt.

Vestigingsmanager van FloraHolland vestiging Bleiswijk , Aad van den Enden nam deel aan de forumbijeenkomst en schaart zich achter de mening van de Vereniging Bloemist-Winkeliers (VBW) dat er toekomst is voor de bloemist. Aad van den Enden: `Het is een uitdaging voor de bloemist om de marktafzet te vergroten'. Hij denkt hierbij aan de zakelijke markt, aan exclusieve producten en aan de uitvaartmarkt. Aad van den Enden: `Vergroot de koek en zet consumenten aan om meer bloemen en planten te gaan kopen. Met het verhogen van de bestedingen, zullen de verhoudingen tussen de retail en de bloemist, ook minder gericht zijn op concurrentie'.

De forumdeelnemers gaven bloemisten bovendien als advies mee om meer aan promotie te doen en er zo voor te zorgen dat bloemen bij de consument weer in een top of mind positie als weggeefcadeau komen te staan. Ook kwam naar voren dat het belangrijk voor bloemisten is om zich te specialiseren en een duidelijke keuze te maken voor een bepaald segment. Aad van den Enden sprak de toezegging uit ook vanuit FloraHolland actief mee te willen denken en werken aan het versterken van de positie van de Nederlandse bloemisterij.