e-Solex gelanceerd in Nederland


Mobiliteitsicoon uit jaren 40 in nieuw, milieuvriendelijk designjasje

AMSTERDAM, 20081113 -- De e-Solex, een milieuvriendelijke, moderne versie van de bekende naoorlogse Solex, is gelanceerd in Nederland. De Solex heeft vanzelfsprekend een volledige metamorfose ondergaan. De nieuwe, geruisloze e-Solex wordt aangedreven door een elektromotor en is ontworpen door de Italiaanse designer Pininfarina. Economie, ecologie en design staan voorop bij deze tweewieler.

De Solex, icoon voor zuinig vervoer, heeft haar benzinemotor omgeruild voor een elektrisch exemplaar. De stille werking en nauwelijks vervuilend gebruik van de 400 W lithiumpolymeeraccu maken de tweewieler een ideaal vervoermiddel voor korte afstanden. Er zijn twee versies van de e-Solex: de snorfiets rijdt maximaal 25 km/h en de bromfietsvariant haalt ten hoogste 35 km/h.

Om de accu van de e-Solex op te laden kan men deze uit de e-Solex verwijderen en met behulp van een laadtoestel binnenshuis laden. Men kan ook via een aansluiting onder het zadel de accu opladen zonder deze uit het voertuig te halen.

De accu levert stroom voor ongeveer anderhalf uur rijden, omgerekend een actieradius van 25 tot 40 km. Daarmee evenaart de elektromotor bijna de behaalde afstanden van de vroegere Solex met verbrandingsmotor. Bovendien is het zonder geheugeneffect, waardoor men de accu zo vaak kan opladen als men wil. De levensduur van de accu bedraagt 500 volledige oplaadbeurten.

Mark Op de Beeck, D'Ieteren Sport benadrukt: "In tijden van overvolle wegen, drukke steden, hoge brandstofprijzen en een groeiend ecologisch bewustzijn, is de nieuwe e-Solex de perfecte oplossing voor verplaatsingen in stedelijk gebied. Esthetisch, ecologisch en economisch zijn daarom de sleutelwoorden van deze nieuwe tweewieler. De naam en het design zorgen zeker in Nederland bij veel mensen voor een sympathiek gevoel van nostalgie."

De overwegend zwarte e-Solex is verkrijgbaar in 4 verschillende kleuren: zwart, rood, grijs of bruin. De kleur zit in het zadel, het bagagerek en een enkele insert op het voertuig. Het zadel is in de hoogte verstelbaar. Aan het stuur van de e-Solex zijn een snelheidsindicator, kilometerteller, een indicator voor de resterende batterijtijd en een digitaal klokje aangebracht. Dankzij bluetooth krijgt de bestuurder automatisch een waarschuwing wanneer zijn mobile telefoon rinkelt.

Specificaties:

* Elektromotor in de naaf van het achterwiel
* Maximumsnelheid: 25km/h of 35 km/h (afhankelijk van de versie)
* Netto gewicht: 40 kg
* Rijtijd: circa 1,5 uur (25 tot 40 km), afhankelijk van het gebruik


Motor
* Motor: Brushless 400 W
* Accu: Lithiumpolymeer, 37 V x 16 Ah
Oplaadtijd: in 4 uur tijd 70 %, in 8 uur tijd 100 %
Gewicht: 3,9 kg

Veiligheid/ comfort
* Remmen: mechanische schijfremmen voor- en achter
* Ophanging: mechanische voorvork
* Scharnierend zadel, verend en in de hoogte verstelbaar van 80 to 95 cm
* Wielen: velgen 17 inch
* Banden: 17 inch x 2,25 inch

Verlichting
* Koplamp: 12 V 15 W
* Achterlicht: 12 V 21/5 W

Uitrusting
* Snelheidsmeter
* Kilometerteller
* Indicatie resterende accutijd
* Afsluitbare koffertje voorop
* Bagagedrager achterop
* Inklapbare pedalen
* Acculader
* Waarschuwingssignaal telefoonoproep
* Klok

De consumentenadviesprijs van e-Solex bedraagt EUR 1.595,- incl. BTW.
De e-Solex wordt in de Benelux geleverd door D'Ieteren Sport. Voor meer informatie zie: www.e-solex.nl (vanaf begin december 2008 beschikbaar in Nederland).