Erasmus Universiteit Rotterdam

Promotie Mw. M.H. Huisman

Titel proefschrift
Publieke levens

---

Promotors:
Prof.dr. M.C.R. Grever

---

Co-promotors:
Dr. J.A. Baggerman

Datum
14 november 2008 11:00

---

Locatie:
Woudestein, Forumzaal

---

Faculteit
Faculteit der Historische en Kunstwetenschappen (FHKW)

De opkomst van de autobiografie in Nederland

De groeiende belangstelling voor persoonlijke geschiedenissen is niet nieuw, blijkt uit het proefschrift Publieke levens. Autobiografieën op de Nederlandse boekenmarkt 1850-1918 van Marijke Huisman. In de loop van de negentiende eeuw verschenen er steeds meer autobiografische boeken, merendeels van mannen, maar ook van vrouwen. Anders dan nu was er in deze boeken nauwelijks sprake van zelfbespiegeling. Huisman verdedigt haar proefschrift op vrijdag 14 november 2008 op de Erasmus Universiteit Rotterdam.

De autobiografie wordt beschouwd als een typisch modern genre, dat rond 1800 ontstond. De opkomst van het genre wordt meestal in verband gebracht met het ontstaan van een individueel zelfbewustzijn. Uit historisch onderzoek blijkt echter dat er in de autobiografische praktijk van de negentiende eeuw nauwelijks sprake was van introspectieve bespiegelingen. In die zin verschilt het autobiografisch schrijven in de negentiende eeuw weinig van die in de voorgaande periodes.

Er is echter wel een ander cruciaal verschil: terwijl vroegmoderne autobiografen hun manuscripten zelden tot nooit via de drukpers verspreidden, verschenen er in de loop van de negentiende eeuw steeds meer autobiografische publicaties op de boekenmarkt. Met andere woorden: de autobiografie werd een product dat zijn weg moest vinden op een markt. In haar proefschrift onderzocht Marijke Huisman hoe de autobiografie zich ontwikkelde als genre op de negentiende-eeuwse boekenmarkt, en wat het autobiografische schrijverschap inhield. Hierbij besteedt zij extra aandacht aan het autobiografisch schrijverschap van vrouwen.

Zo toont zij aan dat de autobiografie een populair en flexibel genre was, een vorm van lectuur die volgens uitgevers voor elk wat wils bood. Tegelijk verschilden de eigentijdse opvattingen over de autobiografie sterk van die van de hedendaagse. Critici beschouwden de autobiografie namelijk niet als de ontwikkelingsgeschiedenis van een unieke persoonlijkheid. Men zocht voorbeelden van historische en deugdelijke levens, die geënt waren op een protestants-liberale visie op burgerschap. Dat bracht vrouwen in een lastige positie. Desondanks verschenen er op de boekenmarkt autobiografieën van beroemde vrouwen: schrijfsters, danseressen, zangeressen en actrices. "Elsbeth Etty signaleerde een aantal jaar geleden de commerciële trend van boekverkopers om in te spelen op de publieke behoefte aan sleutelgatliteratuur", legt Huisman uit. "In dit proefschrift laat ik zien dat die trend niet van vandaag of gisteren is, maar zijn wortels heeft in de tweede helft van de negentiende eeuw."

Marijke Huisman is sinds 2003 werkzaam aan de Faculteit der Historische en Kunstwetenschappen. Het promotieonderzoek is deel van het door NWO gefinancierde onderzoeksproject `Controlling time and shaping the self: education, introspection and practices of writing in the Netherlands, 1750-1914'. Huisman is door de faculteit voorgedragen voor een EUR fellowship.

Publieke levens. Autobiografieën op de Nederlandse boekenmarkt 1850-1918 verschijnt bij de Walburg Pers te Zutphen als deel IX in de serie Bijdragen tot de Geschiedenis van de Nederlandse Boekhandel. ISBN 978.90.5730.619.8, prijs EUR 39,95 - 360 pagina's.

Bestellen:

Publieke Levens
Publieke Levens
Marijke Huisman