Buitenlandse bedrijven in Brabant hebben hoog innovatief gehalte

14/11/2008 10:02

Brabantse Ontwikkelings Maatschappij NV (BOM)

Bijna 65% van de in Brabant gevestigde buitenlandse bedrijven staat als innovatief te boek. Dat blijkt uit een onderzoek van de Erasmus Universiteit dat maandag 17 november a.s. wordt gepresenteerd tijdens de zogeheten Brabant Investors Day van de Provincie Noord-Brabant en de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM). Het onderzoek laat zien dat Brabant de verwachtingen die buitenlandse bedrijven hebben op terreinen als infrastructuur en arbeidsmarkt, volledig waarmaakt. Research & Development (R?) blijkt in toenemende mate een Unique Selling Point (USP) van de regio te worden.

Sinds vorig jaar doet de bedrijfskundefaculteit van de Erasmus Universiteit Rotterdam onderzoek naar 'het gedrag' van buitenlandse bedrijven in Brabant. Brabant telt in Nederland na Amsterdam en Rotterdam de meeste vestigingen van buitenlandse ondernemingen. Behalve om bedrijven uit de VS en Europa gaat het daarbij in toenemende mate om vestigingen van bedrijven uit Azië.

Het onderzoek van de Erasmus Universiteit is kwalitatief van aard en richt zich onder meer op het innovatieve vermogen van bedrijven, hun bijdragen aan kennisontwikkeling, relaties met klanten en toeleveranciers en hun positie binnen het concern waarvan zij deel uitmaken. Het onderzoek staat onder leiding van René Olie, Associate Professor Strategic Management, en wordt uitgevoerd door studenten bedrijfspsychologie. Zij hebben inmiddels bij 260 buitenlandse bedrijven in Brabant interviews afgenomen op basis waarvan een eerste rapportage kan worden gemaakt. Het totale onderzoek omvat een monitorperiode van 10 jaar.

Heuse regionale partners

Het onderzoek maakt duidelijk dat buitenlandse bedrijven in Brabant het ondernemingsklimaat aantreffen dat zij bij vestiging voor ogen hadden. Onder meer de centrale ligging van Brabant en de aanwezige infrastructuur spelen daarbij een belangrijke rol. Die maken het mogelijk dat bedrijven over een ruime actieradius kunnen beschikken. Ongeveer 80% van hun klanten en leveranciers zitten binnen een straal van 500 kilometer. Het wegennet, het aanwezige openbaar vervoer maar ook de relatief korte afstand tot internationale vliegvelden maken het bovendien mogelijk dat vertegenwoordigers van buitenlandse bedrijven in Brabant gemakkelijk collega's van het moederbedrijf of van andere vestigingen kunnen ontmoeten. Van die mogelijkheid wordt volgens het onderzoek veel intensiever gebruik gemaakt dan aanvankelijk werd gedacht.

Buitenlandse bedrijven in Brabant blijken zich te ontwikkelen tot heuse regionale partners. Behalve met afnemers en toeleveranciers in de regio zijn er intensieve contacten met onder meer de transportsector, zakelijke dienstverleners en het onderwijs en andere kennisinstellingen. Deze samenwerkingsverbanden met Brabantse partners zijn voor het functioneren van de bedrijven bijna even belangrijk als hun samenwerking met nationale en internationale relaties.

Innovatieve potenties

Innovatie speelt voor een grote meerderheid van de buitenlandse bedrijven in Brabant een belangrijke rol. De meeste vestigingen moeten die innovaties op eigen kracht, en dus met behulp van en in samenwerking met partners in de regio tot stand brengen. Maar met 10% is het aantal Brabantse vestigingen dat binnen het internationale concern een innovatieve spilfunctie vervult, ook niet onaanzienlijk. Vooral als gekeken wordt naar de betekenis die dat heeft voor de innovatieve potenties van Brabant.

Veel buitenlandse ondernemingen zijn kennisintensieve bedrijven. En het merendeel van hen blijkt behalve met het moederbedrijf connecties te hebben met zustervestigingen over de gehele wereld. Daarbij winnen behalve kernactiviteiten als marketing, verkoop en distributie ook Research & Development steeds meer aan betekenis. Op het gebied van R? scoort het Nederlandse bedrijfsleven in Brabant verhoudingsgewijs al langer hoog. Die trend zet zich nu dus ook voort bij de buitenlandse ondernemingen in de provincie. R? zou wel eens een nieuw USP van Brabant voor buitenlandse investeerders kunnen worden.

Condities versterken

Met deze eerste onderzoeksrapportage wordt duidelijk dat buitenlandse bedrijven met hun keuze voor een vestiging in Brabant, een juiste beslissing hebben genomen. De verwachte condities zijn veelal aanwezig. Het is nu zaak die op peil te houden en verder te versterken. Dat geldt onder meer voor de kwaliteit van de infrastructuur en alle faciliteiten die nodig zijn voor de internationale netwerkfunctie die bedrijven in Brabant blijken te vervullen. Het onderzoek onderstreept ook nog eens het economische vliegwieleffect dat buitenlandse bedrijven Brabant bezorgen. Met zo'n 1.100 vestigingen, 80.000 tot 90.000 directe en nog eens 80.000 indirecte arbeidsplaatsen nemen zij ongeveer 15 % van de Brabantse werkgelegenheid voor hun rekening. Dat gegeven stelt eisen aan de arbeidsmarkt maar ook aan de kennisinfrastructuur en het onderwijs. Meer dan nationale bedrijven maken buitenlandse ondernemingen in Brabant gebruik van hoger opgeleid personeel. Maar liefst 30% van alle medewerkers heeft een HBO- of universitaire opleiding.

Het onderzoek van de Erasmus Universiteit wordt maandag 17 november gepresenteerd tijdens de Brabant Investors Day. Een kleine 300 vertegenwoordigers van buitenlandse bedrijven en netwerkorganisaties zijn dan te gast bij de Provincie Noord-Brabant en de BOM. Op het programma staan verder toespraken door Commissaris van de Koningin mevrouw H. Maij-Weggen en gedeputeerde Economie en Duurzaamheid mevrouw A. Moons en een bijdrage van de heer D. Classe, senior vicepresident van Bosch Van Doorne's Transmissie.





http://www.bom.nl