Heineken lanceert bewustwordingscampagne verantwoord alcoholgebruik.

14/11/2008 13:00

Heineken Nederland Business Services

persbericht

Enjoy Heineken Responsibly

Heineken lanceert interactieve bewustwordingscampagne over verantwoord alcoholgebruik

Zoeterwoude, 14 november 2008 - Heineken Nederland lanceert vanaf vrijdag 14 november een interactieve, multimediale bewustwordingscampagne met betrekking tot verantwoord drinkgedrag. Deze 'Enjoy Heineken Responsibly' campagne speelt zich voornamelijk op internet af en richt zich op jongvolwassen consumenten die regelmatig uitgaan. Door de inzet van vijf herkenbare typetjes, die er duidelijk eentje teveel op hebben, wil de bierbrouwer de discussie onder het uitgaanspubliek stimuleren en consumenten aansporen hun eigen verantwoordelijkheid te nemen met betrekking tot verantwoord alcoholgebruik.

Na de start in 2006 van het 'Enjoy Heineken Responsibly' platform met de tv-commercial met de 'dronken' blindengeleidehond, lanceert Heineken wederom een spraakmakende campagne om consumenten te wijzen op het belang van verantwoord alcoholgebruik. De campagne start op 14 november en duurt tot eind december 2008.

Archetypes

In de campagne worden vijf klassieke archetypes (standaardvoorbeelden) geïntroduceerd die er duidelijk eentje teveel op hebben: de huilebalk, de handtastelijke, de exhibitionist, de slaapkop en de vechtjas. Deze 'typetjes' beelden op een overdreven, geestige manier uit hoe iemand die te veel alcohol heeft gedronken zich kan misdragen. Door de gedragspatronen van deze vijf voorbeelden te laten zien, benadrukt Heineken dat het onderkennen van de eerste kenmerken van onbehoorlijk gedrag een belangrijke stap is in het aanzetten tot verantwoord drinken.

'Videokrabbels'

De toon van de campagne is ontwapenend en geestig. Het is de bedoeling een groter zelfbewustzijn te creëren onder jongvolwassen bierdrinkers die soms te ver gaan en zo de avond voor zichzelf en voor hun vrienden verpesten. Dankzij interactieve hulpmiddelen kunnen consumenten dit onderwerp op luchthartige wijze met hun vrienden delen en bespreken. Aandacht voor dit onderwerp is de eerste stap naar het veranderen van een houding, die uiteindelijk kan leiden tot een gedragsaanpassing onder de doelgroep. Centraal in de campagne staat de website www.heineken.nl. Consumenten worden naar de Heineken-website geleid via radiocommercials, horecapromotiemateriaal én online-reclame. Naast bannering is samen met Hyves de speciale 'videokrabbel' in het leven geroepen, waarmee consumenten de vijf filmpjes naar elkaar kunnen sturen.

Stimulans

Philip de Ridder, algemeen directeur van Heineken Nederland, licht de campagne toe:

"Wij willen een stimulans geven aan de discussies over verantwoord drinken, en dan vooral onder de uitgaansdoelgroep. Uit consumentenonderzoek weten we dat onze doelgroep ervoor open staat dit onderwerp te bespreken, maar wel op een relevante wijze en niet belerende toon. Er is ons alles aan gelegen een actieve rol te spelen in de bestrijding van onverantwoord alcoholgebruik. Ook deze campagne onderstreept dat commitment. Het moet aanzetten tot een groter bewustzijn bij diegenen die een glaasje teveel drinken en daarmee een leuke avond voor zichzelf én voor anderen verpesten.", aldus De Ridder.

Enjoy Heineken Responsibly

Met het platform Enjoy Heineken Responsibly vraagt Heineken aandacht voor en geeft zij informatie over verantwoord alcoholgebruik. Enjoy Heineken Responsibly verwoordt de maatschappelijke verantwoordelijkheid die Heineken neemt als bierbrouwer en als lid van de samenleving. Naast interne gedragscodes en zelfregulering betreffende het reclamemaken voor bier, informeert Heineken het publiek over de risico's van alcoholgebruik. Hiermee wil Heineken bevorderen dat mensen zich bewust worden van de voor- en nadelen van alcohol en zodoende goed geïnformeerde consumenten aanmoedigen verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen gedrag.

Meer informatie over de campagne is te vinden op www.heineken.nl.

Bezoek voor meer informatie over verantwoord alcoholgebruik de website: www.enjoyheinekenresponsibly.com.





http://www.heineken.nl