Halfjaarresultaten 2008 Nedfield NV

Lichte omzetgroei ondanks economische omstandigheden

Doorn, 14 november 2008

De omzet inclusief overige opbrengsten van Nedfield NV is over het eerste halfjaar van 2008 uitgekomen op ¤ 175,8 miljoen, een stijging van 2% ten opzichte van het eerste halfjaar van 2007. Het bedrijfsresultaat bedraagt ¤ 2,5 miljoen, versus ¤ 1,1 miljoen in 2007. De winst na belastingen bedraagt ¤ 0,2 miljoen, versus ¤ 3,1 miljoen in 2007. Het behaalde resultaat over de eerste zes maanden van 2008 is sterk beïnvloed door onder andere de verhoogde druk op de marges en de sterk toegenomen financieringslasten.

Omzetontwikkeling en overige opbrengsten
De omzet inclusief overige opbrengsten is over het eerste halfjaar van 2008 uitgekomen op ¤ 175,8 miljoen ten opzichte van ¤ 172,4 miljoen over het eerste halfjaar van 2007. Onder de overige opbrengsten is in 2008 een bate opgenomen van ¤ 2,7 miljoen in verband met de meerwaarde die alsnog in 2008 gerealiseerd is op het afgestoten belang in Ego Lifestyle BV.

Nedfield heeft zich gericht op de uitvoering van de ingezette strategie, waarbij het doel is een sterke marktpositie te verwerven in een aantal specifieke product-/marktcombinaties. Nedfield constateert dat de economische en marktomstandigheden in het eerste halfjaar van 2008 voor activiteiten Lifestyle & Connectivity Solutions en voor Advanced Products & Solutions duidelijk kansen hebben geboden voor organische groei. De nagenoeg gelijk gebleven omzet van Procurement & Logistical Solutions is verklaarbaar, met name door de terughoudendheid bij klanten en het afbouwen van voorraadniveaus in het afzetkanaal als gevolg van de verslechterde economische omstandigheden. De overschakeling naar een vernieuwd logistiek centrum zorgde eveneens tijdelijk voor een rem op de beoogde groei van de omzet.

Ten aanzien van de ontwikkeling van de omzet kan de volgende opstelling worden gemaakt:

Netto omzet (x ¤ 1 miljoen)

Omzet 2008
t/m juni

Omzet 2007

t/m juni

Groei in ¤

Groei in %

Actieve segmenten:

Lifestyle & Connectivity Solutions

21,3

18,4

2,9


+15.8%

Procurement & Logistical Solutions

148,2

151,4


-3,2


-2.1%

Advanced Products & Solutions

2,0


1,1

0,9


+81,8%

Subtotaal

171,5

170,9

0,6


+0.35%

Verkocht per 01/06/2008:

Consultancy & Learning Solutions

0,7

0,9


-0,2


-22.2%

Totaal netto omzet

172,3

171,8

0,5


+0.3%

Netto omzet per productgroep, exclusief overige opbrengsten

Lifestyle & Connectivity Solutions
De omzet van Lifestyle & Connectivity Solutions (Conceptronic, Grab 'n' Go, Abbrazzio) is met 16% belangrijk gestegen. Deze groei is het resultaat van het uitbreiden van de productportfolio, het toetreden tot nieuwe marktsegmenten, het vergroten van het marktaandeel in bestaande marktsegmenten en het betreden van nieuwe geografische markten (onder andere Australië en Zuid-Amerika). Door deze extra investeringen, die meer dan ¤ 1 miljoen bedroegen en waarvan een groot deel ten laste van het resultaat is gebracht, is een goede basis gecreëerd voor de verdere groei van deze activiteiten.

Procurement & Logistical Solutions
De omzet van Procurement & Logistical Solutions is met 2% afgenomen, mede door de negatieve economische ontwikkelingen. Door een afname van de vraag naar ICT-gerelateerde producten zijn zijn bijvoorbeeld in het gehele afzetkanaal de aangehouden voorraden (tijdelijk) verlaagd. Ook leidde het tot verhevigde concurrentie met bijbehorende druk op behaalde marges. Inmiddels zijn diverse maatregelen genomen om de kostenefficiëntie te verbeteren. Daarnaast is de verwachting dat de recentelijk in gebruik genomen nieuwbouw ter uitbreiding van het logistiek centrum in Duitsland en de start van de nieuwe dochteronderneming First Flash die vanuit deze nieuwbouw opereert, een bijdrage zullen leveren aan een beter resultaat door het behalen van synergievoordelen. De grote inspanning en tijdelijke aanpassing van processen die deze projecten van de betrokken ondernemingen vroegen, hebben tijdelijk remmend gewerkt op de ontwikkeling en het rendement van deze activiteiten in het eerste halfjaar.

Advanced Products & Solutions
De omzet van Advanced Products & Solutions, dat zich met de PaceBlade productlijn richt op de verkoop van tablet-pc's voor (zakelijke) eindgebruikers, is met 82% fors gestegen. Het besluit in 2007 om niet langer te investeren in R&D, maar activiteiten te ontplooien op OEM basis heeft in het eerste halfjaar van 2008 zijn vruchten afgeworpen. Nedfield zal de ingezette koers, waarbij voor R&D en assemblage gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheden van toeleveranciers, voortzetten. Tevens zijn er nieuwe initiatieven ontplooid om vooral geografisch meer dekking te realiseren. Deze ontwikkelingen, in combinatie met de door de markt goed ontvangen vernieuwing en uitbreiding van het tablet-pc productportfolio, zullen verder bijdragen aan de rendementsverbetering van deze activiteit.

Consultancy & Learning Solutions
De omzet van Consultancy & Learning Solutions is meegeteld tot en met 31 mei 2008. In het kader van de eerder ingezette strategie is per 1 juni 2008 NewLevel verkocht en eindigt voor Nedfield ook de non-core activiteit Consultancy & Learning Solutions. Vanaf het tweede halfjaar van 2008 zal deze verkoop verder bijdragen aan de verdere verbetering van het resultaat.

Resultaatontwikkeling
Het bedrijfsresultaat bedraagt ¤ 2,5 miljoen in 2008 ten opzichte van ¤ 1,1 miljoen in de vergelijkbare periode van 2007. De financieringslasten zijn, onder andere door de toegenomen interestlasten als gevolg van de acquisitiefinanciering van Devil en de aankoop en verbouwing van het logistieke pand in Braunschweig, toegenomen van ¤ 0,7 miljoen in 2007 tot ¤ 1,9 miljoen in 2008. In 2008 is geen resultaat deelneming verantwoord ten opzichte van ¤ 2,9 miljoen in 2007. De belastingdruk is toegenomen van ¤ 0,1 miljoen in 2007 naar ¤ 0,4 miljoen in 2008. Over de eerste zes maanden van 2008 bedraagt de winst na belasting ¤ 0,2 miljoen ten opzichte van ¤ 3,1 miljoen in 2007.

Eigen vermogen
Het eigen vermogen per 30 juni 2008 bedraagt ¤ 82,0 miljoen ten opzichte van ¤ 81,8 miljoen ultimo 2007. Deze toename is het gevolg van het positieve halfjaarresultaat.

Vooruitzichten
Voor de tweede helft van 2008 handhaaft Nedfield haar strategie. Het behouden en verkrijgen van voldoende werkkapitaal is een essentiële voorwaarde voor het behoud en de verdere verbetering van de concurrentiepositie en de daarmee samenhangende resultaten. In dit verband zijn er initiatieven genomen om verdere efficiency te bewerkstelligen en wordt er gestreefd naar het vervangen en het uitbreiden van financieringsfaciliteiten. Hierdoor kan verdere groei mogelijk worden gemaakt. Gezien de onzekere economische en marktomstandigheden doet Nedfield geen voorspelling voor het tweede halfjaar van 2008.