ChristenUnie



ChristenUnie wil 'belastingvrij rijden' aan banden

vrijdag 14 november 2008 19:10 De ChristenUnie wil dat het aantal oude, vervuilende auto's op de Nederlandse wegen niet verder toeneemt. Daarom zouden auto's die na 1983 gebouwd zijn, niet meer vrijgesteld moeten worden van motorrijtuigenbelasting. Ernst Cramer: ,,De bestaande belastingvrijstelling van auto's die vóór 1983 zijn gebouwd, laten we ongemoeid. Maar auto's die na dat jaar zijn gebouwd, moeten we niet meer `vrij rijden' geven als ze de leeftijd van 25 jaar bereiken.''

Cramer zal daartoe een amendement indienen op het Belastingplan 2009.

Sinds de zogenaamde `oldtimerregeling' werd ingevoerd, is het dagelijks gebruik van oude auto's in Nederland enorm toegenomen. Cramer: ,,De regeling is ooit bedacht met het oog op een beperkt aantal echte liefhebbers: verzamelaars die vaak een of meer oude auto's bezitten waar ze heel zuinig op zijn en waarmee ze slechts af en toe een ritje maken. De vrijstelling bespaarde hen een hoop administratieve rompslomp; eigenaren hoefden niet meer steeds opnieuw het kenteken te schorsen zolang ze een auto aan het opknappen waren of zolang hij in de winterstalling stond.''

De vrijstellingsregeling heeft echter sterke, onbedoelde effecten gehad op de automarkt. Cramer: ,,Calculerende burgers gingen ineens op zoek naar een klassieker voor alledag. Nergens is het rijden in een oude auto fiscaal zo aantrekkelijk als in Nederland. Dus uit alle delen van Europa en Amerika, vooral uit de warme en daardoor roestarme staten, worden oude auto's geïmporteerd om hier voor dagelijks gebruik te worden ingezet. Gooi er een lpg-tank achterin en je rijdt voor een paar cent per kilometer, is het idee. Dat heeft met liefhebberij weinig te maken.''

Door de vrijstelling voor auto's van vóór 1983 te handhaven, worden bestaande `rechten' niet aangetast, benadrukt Cramer. ,,De enigen die benadeeld worden door ons amendement, zijn de speculanten die al vast een auto uit `84 of later met geschorst kenteken in een stalling hebben gezet om er straks nagenoeg gratis mee te gaan rijden.''

Met het `bevriezen' van de oldtimerregeling wil de ChristenUnie ook anticiperen op de kilometerheffing die vanaf 2012 wordt ingevoerd. Afgesproken is namelijk dat voor klassieke auto's waarvoor tot dan toe geen motorrijtuigenbelasting betaald wordt, te zijner tijd ook geen kilometerprijs wordt geheven. Cramer: ,,Daardoor zal het nog aanlokkelijker worden om een oude, vrijgestelde auto te gaan gebruiken voor intensief alledaags verkeer. Dat moeten we niet hebben, want die auto's zijn sterk milieuvervuilend. Prima als mensen zo'n wagen koesteren en er af en toe een ritje mee maken, maar de overheid moet niet stimuleren dat auto's uit de jaren tachtig straks op grote schaal voor woon-werkverkeer worden gebruikt en in de spits gratis de lucht vervuilen. Daarom moeten we auto's van na '83 niet meer gaan vrijstellen van motorrijtuigenbelasting, want dan betalen ze straks ook geen kilometerprijs.''