Universiteit Utrecht

Persbericht van de Universiteit Utrecht

Faculteit Sociale Wetenschappen

11 november 2008

Niet meer conflicten, wel erger

Kinderen met agressieve gedragsproblemen kunnen vooral niet goed verzoenen

Ruzies tussen kinderen met agressieve gedragsproblemen duren vaak lang en escaleren snel. Dit komt door het onvermogen van deze kinderen om te verzoenen, ze wijzen verzoeningspogingen van spelgenoten vaak af. Dat concludeert dr. Maaike Kempes, die aan de Universiteit Utrecht onderzoek doet naar agressie en conflicthantering. Ze publiceert hierover op 15 november in een speciale editie over conflicthantering bij mensen van het wetenschappelijke tijdschrift Behaviour.

In haar onderzoek liet Kempes kinderen op reguliere scholen en agressieve kinderen in het speciaal onderwijs met kinderen uit hun klas spelen, waarbij ze via spelletjes zoals domino, kleine conflicten uitlokte. Agressieve kinderen uit het speciaal onderwijs blijken niet vaker conflicten te hebben dan kinderen op reguliere scholen, maar de conflicten die tussen deze kinderen ontstaan, duren langer en escaleren snel. Dit lijkt voort te komen uit hun onvermogen te verzoenen. Juist agressieve kinderen verzoenen conflicten niet, ze wijzen een verzoeningspoging van de spelgenoot vaak af. "Verzoening is een belangrijke manier om de negatieve effecten van agressie te verminderen", aldus Kempes. "Het afwezig zijn ervan kan bij agressieve kinderen de reden zijn dat hun agressie als abnormaal wordt ervaren."

Verzoening belangrijk bij hanteren conflicten

Agressief gedrag vormt een groot probleem in onze samenleving. Zo'n 5% van de kinderen heeft een agressieve gedragsstoornis. Kempes: "In het onderzoek en de behandeling van agressie wordt veel gekeken naar de oorzaak van agressief gedrag en agressieve conflicten en het voorkómen daarvan. Maar conflicten zijn onvermijdelijk. Het is daarom net zo belangrijk om te onderzoeken hoe conflicten hanteerbaar gehouden kunnen worden. Verzoening speelt hierbij een belangrijke rol."

Artikel

'Conflict management in 6-8 year old aggressive Dutch boys: do they reconcile?', Maaike Kempes, Bram Orobio de Castro, Liesbeth Sterck. Tijdschrift: Behaviour, 15 november 2008.

Brain, Cognition and Behaviour

De Universiteit Utrecht heeft haar toponderzoek gebundeld in vijftien focusgebieden. Met deze focusgebieden wil de Universiteit Utrecht hoogwaardig onderzoek stimuleren en bijdragen aan het oplossen van grote maatschappelijke vraagstukken. Het hierboven beschreven onderzoek valt binnen het focusgebied 'Brain, Cognition and Behaviour'. Hierin wordt onderzoek gedaan naar de hersenen en de rol die zij spelen in het menselijk en dierlijk 'kennen' en 'gedragen'. Ook disciplines als taalkunde, biofysica en psychiatrie en verslaving vallen hieronder. Meer informatie is te vinden op www.uu.nl/focusgebieden.


Universiteit Utrecht