SEAT-coureur Yvan Muller wereldkampioen toerwagens

16/11/2008 10:49

Press Release

Leusden, 16 november 2008 - Nadat SEAT tijdens het voorlaatste raceweekeinde van het seizoen in Japan al de wereldtitel voor constructeurs had veiliggesteld, behaalde SEAT-coureur Yvan Muller tijdens de finale op het stratencircuit van Macau de titel bij de rijders in het FIA WK Toerwagens. De 39-jarige Fransman had aan de derde plaats in de eerste race genoeg om de titel voor zich op te eisen. Daarmee bekroonde hij een perfect seizoen voor SEAT, dat met de ijzersterke SEAT Leon TDI elf races wist te winnen. De Nederlandse SEAT-coureur Tom Coronel, die drie weken geleden in Japan met zijn SEAT Leon met benzinemotor één van de beide races won en daarmee het seizoenstotaal voor SEAT op twaalf overwinningen bracht, behoorde in Macau tot de snelste rijders op de baan. Een lekke band weerhield hem in de eerste race van een goede klassering. In de tweede wedstrijd viel Coronel uit als gevolg van een defecte aandrijfas.

Dat een SEAT-rijder in Macau wereldkampioen zou worden, stond van tevoren al vast, want voorafgaand aan het twaalfde en laatste raceweekeinde van het jaar maakten alleen de beide SEAT-coureurs Yvan Muller en Gabriele Tarquini nog kans op de titel. Muller reisde met een relatief comfortabele voorsprong van 14 punten naar Macau, waar er nog maximaal 20 punten verdiend konden worden. "Een beetje druk is er wel. Het is tenslotte niet niks als je wereldkampioen kunt worden," gaf Muller van tevoren toe.

In de kwalificatietraining legde Yvan Muller met zijn derde startplaats al een stevige basis voor een goed resultaat, hoewel Macau erom bekend staat dat er altijd van alles kan gebeuren. In de eerste race eindigde Muller eveneens als derde en verzekerde zich daarmee van de kampioenstitel. "Een resultaat waarop ik erg trots ben en dat ik ook te danken heb aan SEAT," zei Muller na afloop. Ook SEAT Sport-directeur Jaime Puig was trots op de prestaties van zijn team. "We zijn vorig jaar een nieuwe weg ingeslagen door met een turbodieselmotor te gaan rijden. Gelijk in het eerste seizoen waren er al overwinningen en in dit jaar hebben we zowel de rijders- als de merkentitel gehaald. Dat is een prestatie die heel bijzonder is. We doen bij SEAT soms dingen die anders zijn en daarmee zijn we succesvol." In de tweede race eindigde Muller eveneens als derde en was daarmee opnieuw de best geklasseerde SEAT-rijder op het stratencircuit in Macau.

De Nederlandse SEAT-coureur Tom Coronel beschrijft het circuit in Macau als zijn favoriete baan. Hoewel zijn SEAT Leon op het 6,12 kilometer lange stratencircuit heel snel was, weerhield pech hem van goede resultaten. In de eerste race liep Coronel een lekke voorband op, in de tweede wedstrijd viel hij voortijdig uit als gevolg van een gebroken linker aandrijfas. Enkele geslaagde inhaalacties en snelle rondetijden in de eerste race wezen er op dat er duidelijk meer voor hem ingezeten had. "Maar dat is Macau, je hebt ook een beetje geluk nodig," aldus Coronel. Hij kijkt tevreden terug op het WTCC-seizoen met zijn SEAT Leon, die onder de vlag van SEAT Team Holland werd ingezet door het Spaanse team SUNRED. "Die samenwerking is heel plezierig en de overwinning in Japan was natuurlijk het absolute hoogtepunt." Tom Coronel is optimistisch voor volgend jaar: "Het is nog niet bekend hoe het er precies gaat uitzien, maar gesprekken zijn gaande tussen de Nederlandse SEAT-importeur Pon Car en de sportafdeling van SEAT in Spanje. Ik hoop dat er snel duidelijkheid komt over de plannen, ik heb begrepen dat het er in ieder geval goed voor staat."

Alle informatie over SEAT en Tom Coronel in het WTCC is te vinden op: www.rtlgp.nl en www.seat.nl/sport

Uitslagen en standen zijn te vinden op: www.fiawtcc.com.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.seat.nl