Ingezonden persbericht


Infobericht
SEAT-coureur Tom Coronel kijkt ondanks pech in Macau terug op een geslaagd seizoen

Macau, 16 november 2008 - Alhoewel er in Macau op de finishlijn geen podium- plaatsen of kampioenschapspunten lagen, kijkt Tom Coronel in Macau met een voldaan gevoel terug op zijn afgelopen seizoen in het FIA-WTCC. De beide slotraces van het Wereldkampioenschap voor Toerwagens vonden traditiegetrouw plaats op het zware stratencircuit van het Aziatische gokstaatje. Voor de coureur uit Het Gooi, uitkomend voor SEAT Team Holland met een door Sunred ingezette Leon TFSi, verliepen de trainingen en races niet geheel volgens plan. Een crash in de tweede training beschadigde de auto zwaar en in de eerste race eindigde onze landgenoot door een lekke band op een ronde achter de winnaar. De tweede race speelde een kapotte aandrijfas hem parten. Het goede nieuws in Macau was dat Yvan Muller voor het Spaanse merk SEAT het rijderskampioenschap veiligstelde. En Tom Coronel keert terug naar Nederland in de hoop dat hij ook in 2009 zal kunnen meedoen aan deze hoogste klasse binnen de toerwagenracerij.

"Macau blijft een moeilijk baantje. Alles moet hier letterlijk en figuurlijk passen om goed te scoren. Aanvankelijk liep het in de vrije training best redelijk en reed ik tussen een 13e en 17e tijd. Realiseer je dat ik na mijn overwinning in Japan deze keer met 65 kilogram succes- gewicht reed en dat merk je zeker wanneer je de heuvels op moet. Dat was absoluut een handicap maar de bijbehorende beker staat wel bij mij thuis op de schoorsteenmantel", lacht Coronel. Hij vervolgt: "Na de goed verlopen training op vrijdag hebben wij niets aan de auto gewijzigd en wilden in de volgende sessie niet teveel risico nemen. Maar op een gegeven moment brak de auto met overstuur uit en dan heb je hier weinig uitloop. De muur is er direct en beschadigde de auto heel erg zwaar. Ik moet hier ook gelijk een compliment aan de technici van Sunred maken, want in nauwelijks drie uur tijd wisten zij weer een raceauto neer te zetten, waarvan alleen het stuur, de stoel en de motor uit mijn oorspronkelijke auto kwamen. De eerste ronden van de openingsrace gingen ook lekker. Ik wist op te klimmen naar een dertiende plek en de auto reed goed. Ik pakte zelfs de een na snelste rondetijd. Helaas kreeg ik een lekke band en moest de strijd opgeven. In de tweede race moest ik naar de pits met een gebroken aandrijfas. Pech dus deze keer, maar dat hoort ook een beetje bij het racen. Terugkijkend op het hele seizoen moet ik vaststellen dat het mijn beste jaar ooit was in dit wereldkampioenschap. Nooit eerder werd ik eerste en tweede in een race. En vergeet ook de race in Mexico niet. Daar zaten wij er ook al goed bij. Ik voel mij thuis in dit kampioenschap en hoop er met Seat in Nederland ook voor het volgend seizoen weer uit te komen. Er is duidelijk sprake van een toenemende belangstelling voor het WTCC, de mediabelangstelling neemt toe en dat geldt ook voor het sportieve merk SEAT. Voor wat betreft het nieuwe seizoen staan de neuzen zeker de goede kant op maar moeten wij nog even geduld hebben voor er iets definitief is", besluit Tom Coronel zijn verhaal.

Tom Coronel wordt dit jaar in het FIA-WTCC ondersteund door: SEAT-importeur Pon Car, Club SEAT, McGregor, ATP Advanced Travel Partner, TW Steel horloges, Auto Trader, Saarloos Automotive Equipment, Olympia Uitzendbureau, Wielengids.nl; VVS Verzekeringen, Wielengids.nl en Plasmadiscounter.nl.

Uitslag eerste race FIA WTCC Macau:

1. Alain Menu (Chevrolet Lacetti) 9 ronden in 23.10,203; 2. Andy Priaulx (BMW 320si) op 0,523; 3. en kampioen Yvan Muller (SEAT Leon TDI) op 8,581; 4. Augusto Farfus (BMW 320si) op 9,335; 5. Robert Huff (Chevrolet Lacetti) op 9,871 en 22. TOM CORONEL SEAT TEAM HOLLAND LEON op 1 ronde.

Tweede race:

1. Robert Huff 9 ronden in 23.23,216; 2. Yvan Muller op 7,253; 3. Andy Priaulx op 7,957; 4. Rickard Rydell (SEAT Leon TDI) op 18,120; 5. Alex Zanardi (BMW 320si) op 51,727. TOM CORONEL uitgevallen met een kapotte aandrijfas.

Stand kampioenschap na 24 races:

1. Yvan Muller 114 punten; 2. Gabriële Tarquini 88; 3. Robert Huff 87; 4. Andy Priaulx 81; 5. Rickard Rydell 77 en 14. TOM CORONEL 35.

Stand merkenkampioenschap:

1. Seat 326 punten; 2. BMW 274; 3. Chevrolet 238 en 4. Honda 60.



Ingezonden persbericht