Vrije Universiteit Amsterdam

Leiders leren


* Startdatum17-11-2008


* Tijd13.45


* LocatieAula


* TitelLeiders leren


* PlaatsAula


* SprekerH.J.J.L. Seegers


* Promotorprof.dr. P.G.W. Jansen


* OnderdeelFaculteit der Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde


* WetenschapsgebiedEconomie


* EvenementtypePromotie

Leiders leren door vallen en weer opstaan. De persoonlijkheid van topmanagers heeft meer invloed op hun leren dan hun leerstijl. Ze leren bovendien vooral al doende. Vanaf 2003 onderzocht Jeroen Seegers hoe veertig topmanagers van een grote internationaal operende onderneming precies leren. In 2003 werd deze topmanagers gedurende twee dagen de gelegenheid geboden te reflecteren op hun werkervaringen als leider. Ze kregen daarbij feedback, zowel vanuit hun eigen werkomgeving als van een externe adviseur. Door deze topmanagers in 2007 opnieuw door hun omgeving te laten beoordelen en ze te interviewen ontstond een uniek longitudinaal onderzoek waarbij de leereffecten op langere termijn zijn bekeken. Daaruit bleek dat leidinggevenden in de hoogste echelons vooral van de ervaringen in hun werk leren. Zij leren voornamelijk retrospectief, door vallen en weer opstaan. Cursussen, voor zover ze daar al tijd voor hebben, blijken minder effectief. De steun van hun hoogste baas echter wel. Het onderzoek liet ook zien dat niet zozeer de leerstijl maar vooral persoonlijkheid van de manager bepaalt hoe hij leert. Seegers maakte gebruik van de Big Five persoonlijkheidstypologie. Deze typologie onderscheidt vijf persoonlijkheidsfactoren, ieder weer onderverdeeld in zes facetten. Hij ontdekte dat deze facetten in een ingewikkeld onderling samenspel veel bepalender zijn voor het ontwikkelen van leiderschapscompetenties van iemand dan de vijf factoren. Op basis van de onderzoeksconclusies onderscheidde Seegers vervolgens zeven typen leiders. Vier daarvan: de piekeraar, de idealist, de gejaagde en de zelfverzekerde leren niet. De andere drie: de daadkrachtige, de sociaalkrachtige en de visionaire leider leren wel.