Leiders leren
* Startdatum17-11-2008
* Tijd13.45
* LocatieAula
* TitelLeiders leren
* PlaatsAula
* SprekerH.J.J.L. Seegers
* Promotorprof.dr. P.G.W. Jansen
* OnderdeelFaculteit der Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde
* WetenschapsgebiedEconomie
* EvenementtypePromotie
Leiders leren door vallen en weer opstaan. De persoonlijkheid van
topmanagers heeft meer invloed op hun leren dan hun leerstijl. Ze
leren bovendien vooral al doende. Vanaf 2003 onderzocht Jeroen Seegers
hoe veertig topmanagers van een grote internationaal operende
onderneming precies leren. In 2003 werd deze topmanagers gedurende
twee dagen de gelegenheid geboden te reflecteren op hun werkervaringen
als leider. Ze kregen daarbij feedback, zowel vanuit hun eigen
werkomgeving als van een externe adviseur. Door deze topmanagers in
2007 opnieuw door hun omgeving te laten beoordelen en ze te
interviewen ontstond een uniek longitudinaal onderzoek waarbij de
leereffecten op langere termijn zijn bekeken. Daaruit bleek dat
leidinggevenden in de hoogste echelons vooral van de ervaringen in hun
werk leren. Zij leren voornamelijk retrospectief, door vallen en weer
opstaan. Cursussen, voor zover ze daar al tijd voor hebben, blijken
minder effectief. De steun van hun hoogste baas echter wel. Het
onderzoek liet ook zien dat niet zozeer de leerstijl maar vooral
persoonlijkheid van de manager bepaalt hoe hij leert. Seegers maakte
gebruik van de Big Five persoonlijkheidstypologie. Deze typologie
onderscheidt vijf persoonlijkheidsfactoren, ieder weer onderverdeeld
in zes facetten. Hij ontdekte dat deze facetten in een ingewikkeld
onderling samenspel veel bepalender zijn voor het ontwikkelen van
leiderschapscompetenties van iemand dan de vijf factoren. Op basis van
de onderzoeksconclusies onderscheidde Seegers vervolgens zeven typen
leiders. Vier daarvan: de piekeraar, de idealist, de gejaagde en de
zelfverzekerde leren niet. De andere drie: de daadkrachtige, de
sociaalkrachtige en de visionaire leider leren wel.
Vrije Universiteit Amsterdam