Persaankondiging: FNV Bouw-leden doen collectief aangifte van diefstal

14/11/2008 16:09

FNV Vakcentrale

FNV Bouw voert al langer actie voor een hogere kilometervergoeding; de huidige onbelaste kilometervergoeding van 19 cent per kilometer is te weinig om de werkelijke kosten te dekken. Het openbaar vervoer is geen optie voor bouwvakkers en FNV Bouw vindt het diefstal dat bouwers geld moeten bijleggen voor reizen die zij voor hun baas maken.

Maandag 17 november 2008, 12:00 - 13:30

Politiebureau Ypenburg/ Leidscheveen, Ypenburgse Stationsweg 303, 2496 ZW, Den Haag

FNV Bouw doet aangifte van diefstal van reiskostenvergoeding. De bond organiseert maandag 17 november een collectieve aangifte bij het politiebureau Ypenburg/ Leidscheveen in Den Haag. Reden: De huidige onbelaste kilometervergoeding van 19 cent per kilometer is te laag om de werkelijke kosten te dekken. FNV Bouw pleit voor een verhoging naar 22 cent. De Tweede Kamer debatteert daarover vanaf dinsdag 18 november, in het kader van de belastingplannen van staatssecretaris De Jager. Met de collectieve aangifte van diefstal wil FNV Bouw de Kamer nogmaals meegeven dat een hogere vergoeding echt broodnodig is.

In de bouw krijgen werknemers 28 cent per kilometer. Maar omdat de Belastingdienst deze vergoeding als inkomen ziet wordt er belasting geheven over het deel boven de 19 cent. Dat betekent dat er netto zo'n 23 cent overblijft. Diefstal concludeert FNV Bouw. Want dit maakt de reiskostenvergoeding vele malen lager dan de werkelijke reiskosten. FNV Bouw heeft leden dus opgeroepen om aangifte te doen. John Kerstens, eerste onderhandelaar voor de cao bouwnijverheid: "Het is klinkklare onzin dat er zoveel belasting wordt geheven. In de bouw, maar bijvoorbeeld ook in de zorg, kunnen mensen niet met openbaar vervoer doordat zij in alle vroegte onderweg zijn, naar een steeds wisselende werkplek. Het is tijd voor actie."

FNV Bouw is niet de enige belanghebbende die een verhoging bepleit. Helaas heeft staatssecretaris De Jager in zijn beantwoording op kamervragen van de VVD al aangegeven het niet nodig te vinden de kilometervergoeding te verhogen. Hij denkt dat werknemers gemakkelijk uitkomen met de bestaande vergoedingen; daarbij vindt hij een verhoging te duur. FNV Bouw heeft al eerder korte metten gemaakt met deze argumentatie. 22 cent per kilometer is minimaal nodig voor de variabele kosten zoals brandstof, variabele afschrijving, reparaties, onderhoud en banden. Daarbij vindt De Jager het wel heel redelijk dat medewerkers in dienst van de overheid 37 cent per kilometer ontvangen 'indien de dienstreis niet of niet op doelmatige wijze per openbaar vervoer kan worden ondernomen'. Kerstens: "Aangezien 80% van onze leden hun 'dienstreizen' niet per openbaar vervoer kunnen ondernemen, lijkt mij dit een prima uitgangspunt."

FNV Bouw zet niet alleen in op een hogere onbelaste kilometervergoeding. Tijdens de cao-onderhandelingen voor de bouwnijverheid is de reiskostenvergoeding een belangrijk onderdeel. "Stel dat de Tweede Kamer de komende dagen niet instemt met een hogere onbelaste vergoeding, dan verschuift het hele probleem naar de cao-tafel. Werknemers mogen niet langer aan het kortste eind trekken door een fors deel van de reiskosten zelf te betalen."